19 juli 2024
Thumbnail voor Europees boekingssysteem air-rail mislukt? ‘Brussel schuift MDMS op lange baan’

Europees boekingssysteem air-rail mislukt? ‘Brussel schuift MDMS op lange baan’

 BRUSSEL – Het lukt de Europese Commissie maar niet om een EU boekingssysteem voor ‘multimodale digitale mobiliteitsdiensten’ (MDMS) op te tuigen. Niet enkel de spoorwegen, maar ook de luchtvaart wordt door de nu uitgestelde richtlijn aangesproken.


Volgens de plannen zouden crossborder reizigers online verscheidene treinvervoerders moeten kunnen vergelijken en reserveren op de website of het platform van hun keuze. Als de luchtvaart, die dit allang goed voor elkaar heeft, daarbij aanhaakt, komen naadloze air-rail tickets in Europa snel dichterbij.

Alleen krijgt de verantwoordelijke Eurocommissaris van transport Adina Valean het niet voor elkaar, vooral door tegenwerking van grote spoormaatschappijen, die vaak vasthouden aan nationalistische monopolies en hun eigen data en concurrentiepositie willen beschermen.

'Twee jaar verder'
ANVR-directeur en ECTAA-voorzitter Frank Oostdam is not amused. “De Commissie heeft zojuist besloten dit actuele onderwerp van de agenda te halen en over de Europese verkiezingen heen te tillen. Dan zijn we al gauw twee jaar verder”, meent hij.

Het ambitieuze MDMS-voorstel, dat actief door ‘klimaatpaus’ Frans Timmermans werd gesteund, is volgens Oostdam de laatste tijd al behoorlijk afgezwakt “mede door de labbekakkerige houding van mevrouw Valean. Op deze manier wordt het niks met dat multimodale reserveringssysteem en geïntegreerde air-rail boekingen, waar consument en reisindustrie op zitten te wachten.”

'Opwaardering van het internationale spoor is hoognodig'

Recent zijn er volgens hem ook in de Tweede Kamer vragen over gesteld. “Aan de Nederlandse overheid ligt het heus niet. De staatssecretaris staat achter de oorspronkelijke MDMS-doelstellingen. Net als de Consumentenbond en reizigersvereniging Rover. Een opwaardering van het internationale spoor is hoognodig. Een Europese richtlijn kan daaraan bijdragen, maar dan moet die wel houtsnijden.”

Ook het nieuwe kabinet moet volgens Oostdam druk blijven uitoefenen op Brussel om vast te houden aan de harde opzet van de MDMS-richtlijn, zoals die begin dit jaar nog op de tekentafel lag. “Dus niet alleen kijken en doorklikken, maar gelijk boeken en ticketen. Alleen dat maakt het substantieel makkelijker voor reiziger en bijvoorbeeld reisagent.”

Eén overzichtelijk systeem
De drempel om internationale treintickets te boeken, is nu erg hoog door de wirwar van ondoorzichtig standalone aanbod. “Eén overzichtelijk systeem, vindbaar en boekbaar, maken treinreizen op den duur ook goedkoper. Vervoersbedrijven moeten worden gedwongen mee te doen binnen de technologische mogelijkheden. Zonder sancties gaan we terug naar af en dat zou doodzonde zijn. Vrijblijvendheid en verwatering zijn in ieder geval niet de oplossing”, vindt Oostdam.