22 mei 2024
Thumbnail voor Eurostar blijft  rijden tijdens verbouwing Amsterdam CS 

Eurostar blijft rijden tijdens verbouwing Amsterdam CS 

De treinen naar Londen blijven gewoon rijden tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal. Paspoortcontroles zullen volgens Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave tijdelijk worden verplaatst naar Brussel. Aanvankelijk dreigde de dienstregeling maandenlang te vervallen, wat leidde tot veel commotie in de Tweede Kamer.

Treinreizigers naar Londen zullen geen noemenswaardige hinder ondervinden van de werkzaamheden, verzekert Cazenave. De verbouwing van de Eurostar-terminal op Amsterdam CS begint op 15 juni en moet eind december van dit jaar zijn afgerond. Daarna moet de terminal ruimte bieden aan 650 reizigers, in plaats van de huidige 250.

De reistijden voor de passagiers blijven nagenoeg ongewijzigd, zegt Cazenave. "Passagiers die nu vanuit Amsterdam naar Londen reizen, moeten 45 minuten voor vertrek aanwezig zijn vanwege de paspoortcontroles. Die tijd zijn ze straks kwijt bij de controles in Brussel als ze daar overstappen op de trein naar Londen."

Cazenave is zeer tevreden met de oplossing die nu is gevonden en heeft niets dan lof voor de samenwerking met de Nederlandse regering en spoorbeheerder ProRail. Vanaf 15 juni zullen dagelijks acht treinen rijden vanuit Amsterdam naar Londen. Nu zijn dat er nog vier. Passagiers stappen in Brussel over en zijn dan in totaal vier uur en veertig minuten kwijt, net zoveel als nu. Vanuit Londen zullen er driemaal per dag rechtstreeks treinen naar Amsterdam rijden.

Dat de dienstregeling gewoon doorgaat is belangrijk omdat Nederland een sleutelfunctie vervult in de toegang naar de rest van Europa, zegt Cazenave. "Het aantal Nederlandse reizigers neem enorm toe, naar Londen het afgelopen jaar zelfs met 38 procent. En als de terminal in Amsterdam gereed is zal dat aantal nog verder stijgen."

Vanaf volgend jaar zullen dagelijks 650 mensen in Amsterdam op de trein naar Londen kunnen stappen en nog eens 170 in Rotterdam. Daarmee zit Eurostar al bijna aan de maximale capaciteit van de treinen. Uitbreiding is hard nodig om het totale beoogde aantal van 30 miljoen Eurostar-passagiers in 2030 te bereiken.

Tot dusver ligt Eurostar daarmee geheel op koers, zegt Cazenave. "Het is nog maar vijf jaar geleden dat we met de dienstregeling naar Londen begonnen. Toen ging het om twee treinen per dag. Eind 2022 waren dat er al vier. En de markt blijft groeien. Daarom is de uitbreiding van onze terminal in Amsterdam zo belangrijk."