5 oktober 2024
Thumbnail voor Ex KLM-CEO gedijt goed in India

Ex KLM-CEO gedijt goed in India

DELHI - Voormalig KLM-CEO Pieter Elbers heeft het naar zijn zin in India bij zijn nieuwe werkgever IndiGo, de grootste luchtvaartmaatschappij van het dichtbevolkte land. Hij lijkt op dit moment de juiste persoon op de juiste plek bij de airline met 300 vliegtuigen in dienst en nog 500 in bestelling. Luchtvaartnieuws Magazine zocht hem op en maakte kennis met zijn nieuwe werkomgeving.


Elbers vertelt dat het eerste halfjaar bij IndiGo enorm intensief is geweest. “Ik was helemaal nieuw hier, en het duurde even om de mensen te leren kennen. Daar besteedde ik veel tijd en energie aan, maar dat laatste krijg ik ook weer méér dan terug van de medewerkers”, stelt hij.

Echt ondernemen
“Ik kan hier veel oppakken en echt ondernemen. Het gaat dan om het verder opbouwen van de luchtvaartmaatschappij, samenwerkingsverbanden aangaan, nieuwe routes openen, digitalisering, duurzaamheid, et cetera. Al die zaken geven me enorm veel energie. Mijn leven draait hier om IndiGo en het werk. Ik had mezelf voorgenomen om me het bedrijf snel eigen te maken en er onderdeel van te zijn. Daar geniet ik van.”

“Er zijn best veel overeenkomsten met KLM, maar ook zaken die heel anders gaan. Zo is IndiGo veel meer een point-to-pointcarrier met een vooralsnog nationale en regionale focus. Terwijl KLM het juist van het wereldwijde netwerk en hub-and-spoke-model moet hebben, en veel meer full service is. KLM heeft één hub en zo’n 700 vluchten per dag. Bij IndiGo zorgen verschillende bases voor in totaal ruim 1800 vluchten en 280.000 reizigers per dag."

KLM-boek is dicht
Op de vraag hoe Elbers nu terugkijkt op zijn tijd bij KLM, noemt hij het woord ‘dankbaarheid’. “Dat klinkt wellicht wat beladen, maar zo voel ik het zeker. Toen ik ruim dertig jaar geleden bij de vliegtuigbelading startte wist ik niet hoe één en ander zou lopen. Ik heb fijne bazen gehad waarvan ik veel kon leren, goede collega’s gehad waarmee ik prettig samenwerkte en uiteindelijk kreeg ik de kans om te groeien. Veel van wat ik bij KLM heb geleerd kan ik nu ook hier in India in de praktijk brengen. Toen het RvC-besluit kwam om te stoppen heb ik mijn blik naar voren gericht, richting de toekomst. Ik draag KLM nog steeds een warm hart toe, hoop dat het goed gaat met de organisatie en de mensen, maar mijn focus ligt nu op IndiGo. Het KLM-boek is dicht. Toen het nieuws naar buiten kwam dat ik zou stoppen bij KLM, ben ik in gesprek gegaan met, onder andere, IndiGo en ging een nieuw boek open. Of ik dan nog een hoofdstuk aan een eerder boek had willen toevoegen is niet relevant.”

Wees zuinig op Schiphol
Wat betreft Schiphol en het hub-netwerk van KLM roept Elbers op om daar zuinig op te zijn. “Schiphol is jarenlang een goed voorbeeld geweest voor veel luchthavens over de hele wereld. De driehoek overheid, Schiphol en KLM was heel goed en heeft de luchtvaart en Nederland veel gebracht. De huidige problemen met personeel op Schiphol zie ik als tijdelijke en oplosbare problemen, die te maken hebben met aannamebeleid, contracten en beloning, daar zijn oplossingen voor. Het ontbreekt in Nederland momenteel aan visie, zo lijkt het. Bovendien is de luchtvaart bij uitstek internationaal, mondiaal. Daar moet je qua beleid rekening mee houden. Wie willen we zijn als land en waarmee en hoe willen we ons geld verdienen? Welzijn en welvaart zijn gekoppeld, uiteraard met de nodige verduurzaming. Het is aan de politiek om te bepalen of luchtvaart hierin een rol kan spelen en hoe die eruitziet. Voor mij is het duidelijk dat luchtvaart een enorm belangrijke rol speelt voor het vestigingsklimaat, op het gebied van verbindingen met het buitenland, met ondernemen en alles wat daarmee samenhangt."

Lees een uitgebreid bezoekverslag aan IndiGo en ons interview met Pieter Elbers in de maart-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Neem nu een voordelig abonnement en krijg tevens toegang tot al het nieuws op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl.