Vakbond FNV verwacht geen grote problemen op Schiphol deze meivakantie. Volgens de bond is er veel werk gemaakt van het terugdringen van de personeelstekorten op de luchthaven en zijn er geen signalen "dat het in de soep gaat lopen" zoals twee jaar geleden. Toen ontstonden er in de vakantieperiodes lange wachtrijen op Schiphol, met name door gebrek aan personeel bij de beveiliging en bagageafhandeling.
"Het is gekkenwerk om je iedere vakantie als luchthaven zorgen te moeten maken of je het operationeel voor elkaar hebt", zegt David van de Geer, bestuurder bij FNV Luchtvaart over de situatie op Schiphol. "Nu lijkt dat wel voor elkaar te zijn, je ziet aan alle kanten dat er heel veel werk van wordt gemaakt door werkgevers om die piek in het voorjaar en de zomer goed door te komen."
Schiphol gaf woensdag aan deze meivakantie 10 procent meer reizigers te verwachten dan vorig jaar. In de periode van aankomende vrijdag tot 12 mei gaat het om circa 3,3 miljoen passagiers die op de luchthaven vertrekken, overstappen of aankomen. Het vliegveld zegt genoeg personeel te hebben om de drukte aan te kunnen. Ook worden in de vakantieperiode nieuwe, snellere veiligheidsscanners gebruikt om de doorstroming goed te laten verlopen.
FNV is in principe voorstander van hulpmiddelen als snelle scanners, zegt bestuurder Van de Geer, maar houdt wel een slag om de arm. "Eerder hebben we ook gezien dat daar kinderziektes in kunnen zitten. Maar laten we ervan uit gaan dat dit qua het verlichten van de werkdruk een stap in de goede richting is."
Volgens Van de Geer zijn er bij FNV geen grote zorgen over de meivakantie, maar wel over "de toekomst van werken op Schiphol". De bonden en Schiphol sloten eerder een sociaal akkoord dat voor structurele verbeteringen voor werknemers in bijvoorbeeld de bagageafhandeling en beveiliging moet zorgen. FNV is in gesprek met Schiphol en andere werkgevers op de luchthaven om daar verder invulling aan te geven, aldus Van de Geer.