BRUSSEL - Achter de schermen is de fusie van Eurostar en Thalys al vergevorderd, maar klanten merkten er tot nu toe niet veel van. Dat gaat in 2023 veranderen. In het najaar moet de merknaam Thalys verdwijnen en komt er een nieuwe website. Wat kunnen reizigers de komende jaren verwachten? Reisbizz Magazine zocht het voor je uit.
Afgelopen januari reisde Reisbizz Magazine af naar Brussel waar het nieuwe logo van het fusiebedrijf onthuld werd en de kersverse Eurostar Group-topvrouw Gwendoline Cazenave een toelichting gaf op de plannen. Ze sprak daar de ambitie uit om van een gecombineerde 19 miljoen passagiers in 2019 naar 30 miljoen passagiers in 2030 te groeien. In 2022 waren het er 15 miljoen.
In Nederland is ‘Thalys’ een synoniem geworden voor de snelle trein naar Brussel en Parijs, maar toch gaat die naam verdwijnen. Internationaal is ‘Eurostar’ namelijk bekender. Daarom zullen vanaf eind dit jaar alle treinen onder de merknaam Eurostar gaan rijden. “Hoewel de naam Thalys verdwijnt, zal de geest ervan voortleven”, zo verzekert Cazenave.
Trein als alternatief voor vliegtuig
Volgens de Eurostar-topvrouw kan het fusiebedrijf straks nog beter concurreren met het vliegtuig op korte afstanden binnen West-Europa. Zo worden de overstapmogelijkheden verbeterd en komt er een nieuw loyaliteitsprogramma. Daarnaast kan door de fusie de capaciteit op de route Amsterdam-Parijs vergroot worden.
Tegelijkertijd gaf Cazenave aan dat ze ook de banden met luchtvaartmaatschappijen verder wil aanhalen om de feeder-rol van de trein voor langeafstandsvluchten te vergroten. Zo moeten in de toekomst nog meer reizigers bijvoorbeeld vanuit Brussel of Antwerpen de trein naar Schiphol pakken om daar over te stappen op een vlucht naar Azië of Noord-Amerika.
Dat is ook iets wat KLM graag wil, maar er zijn nog wel enkele grote praktische uitdagingen. Wie vanuit Brussel het vliegtuig naar Schiphol neemt om daar over te stappen, kan op Brussels Airport al zijn of haar bagage inchecken en door de securitycontrole gaan. Wie datzelfde stuk per trein aflegt, moet op Schiphol weer in de rij gaan staan bij de incheckbalies en security. Een stuk minder zorgeloos.
Lees meer over de plannen van het fusiebedrijf in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.