LONDEN - Volgens data- en analysebedrijf GlobalData wordt veganisme steeds belangrijker in de toeristische sector. Zo zijn veganvriendelijke tours, excursies en digitale reis-apps in opkomst.
De afgelopen tijd zijn er speciaal voor veganisten apps ontwikkeld, met Veg Visits en Air Vegan als belangrijke vernieuwers. Veg Visits is een veganistisch platform voor het delen van huizen dat mensen ‘veganistische hosts’ in 80 verschillende landen biedt. Air Vegan beoordeelt hoe veganistisch een luchthaven is, waardoor gebruikers inzicht krijgen in de beste veganistische eetgelegenheden. Sommige logiesverstrekkers voorzien ook vaak in de veganistische toerist met hoteliers en Hilton opende zijn eerste veganistische hotelsuite in 2019. Touroperators profiteren ook van deze markt met kleinere bedrijven zoals Responsible Travel die 34 veganistische vakanties promoten op bestemmingen wereldwijd, waaronder Griekenland, Ethiopië, India en Costa Rica.
Johanna Bonhill-Smith, Travel & Tourism Analyst, zegt dat veganistische reizigers vaak problemen kunnen tegenkomen, variërend van een verblijfplaats tot een gebrek aan geschikte maaltijdkeuzes. “Taalbarrières en culturele verschillen kunnen deze problemen vaak verergeren. Dit creëert een kans waar gepersonaliseerde aanbevelingen ontbreken. Catering voor een groeiend veganistisch consumentenbestand zou binnenkort een belangrijke onderscheidende factor kunnen zijn.”