AMSTELVEEN - Harm Kreulen trekt op 30 september na ruim 40 jaar, waarvan tien jaar als directeur KLM-Nederland, de deur achter zich dicht bij KLM. Zijn opvolger Bas Gerressen staat in de coulissen te trappelen om het stokje over te nemen. “Mijn advies aan hem: voorlopig even geen grote veranderingen doorvoeren.”
Kreulen was ruim tien jaar directeur bij KLM Nederland. Onder zijn hoede maakte de Benelux-markt een stormachtige ontwikkeling door. Kreulen noemt onder andere de omzetgroei die KLM Nederland wist te realiseren. “Tien jaar geleden kwam er vanuit de Benelux jaarlijks een miljard euro binnen, in 2019 was dat twee keer zoveel. Dat is een groei van zo’n honderd miljoen euro per jaar op onze thuismarkt. De Benelux is daarmee goed voor een kwart van de totale omzet van KLM. Iets om trots op te zijn.”
Ook het aantal Flying Blue-leden verdubbelde bijna: op dit moment zijn twee miljoen Nederlandse frequent flyers aangesloten bij het spaarprogramma van Air France-KLM. “Een belangrijke prestatie, want zo’n twee derde van de omzet komt van die groep reizigers. Zij vormen de loyale klantenbasis, dat is onze bread and butter. Vanuit commercieel perspectief zijn ze de belangrijkste asset van het bedrijf.” Kreulen kijkt, ondanks de coronacrisis, terug op een fantastische periode. “Daarin hebben we als bedrijf mooie stappen gemaakt”.
Bas Gerressen
De opvolger van Harm Kreulen werd gevonden in de persoon van Bas Gerressen. De Nederlander werkt al 22 jaar bij KLM, en vertoefde daarvan de helft in het buitenland. “Ik kijk ernaar uit om leiding te gaan geven aan onze belangrijkste markt qua verkoop en marketing en voort te bouwen op wat Harm heeft bereikt”, zegt hij daarover.
Of Kreulen nog tips heeft voor Gerressen? “Ik zou adviseren om niet meteen grote veranderingen door te voeren, maar rustig de tijd te nemen om KLM Nederland en de markt goed te leren kennen.”
Lees het volledige afscheidsinterview in de september-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine. Bestel een los exemplaar in onze webshop, of neem een abonnement.