ROTTERDAM - Wat was ontstaan tijdens de coronacrisis om het hoofd boven water te houden, is toch behoorlijk uit de hand gelopen; de pop-up delicatessenwinkel van Reisbureau Buitenlandsche Zaken in Rotterdam. Na het succes van de afgelopen tijd heeft eigenaresse Joke Nuijs aangekondigd te stoppen met de winkel. “Mocht er weer een mogelijkheid zijn om het toch voort te zetten, wordt er zeker doorgepakt.”
De coronacrisis stelde het ondernemerschap van menig reisondernemer op de proef. Voor de reisbureau eigenaresse hielp creatief omdenken daarbij. “Tijdens de crisis liep de reisverkoop natuurlijk achter en we wilden evengoed in het zicht blijven. De verkoop van culinaire reizen is ons specialisme. We zijn toen onder andere asperges en zoute haring gaan verkopen”, vertelt Joke in gesprek met Reisbizz.nl. Dit werd een groot succes.
Van de huurbaas mocht het team uiterlijk tot 30 juni doorgaan met de verkoop, waardoor de bijverkoop aanstaande donderdag stopt. “Ergens is het ook wel weer goed, omdat het behoorlijk druk is met de reisverkoop. Dan is het best een spagaat tussen olijfolie verkoop en een rondreis Thailand”, gaat Joke verder. Naar sommige producten is zoveel vraag, dat die verkocht blijven worden in het reisbureau. Aanstaande donderdag geeft het team een borrel voor de buurt om iedereen te bedanken die hen gesteund heeft gedurende corona.
Oekraïne
In maart droeg het reisbureau hun steentje bij aan de oorlog in Oekraïne door een weekendopbrengst van de verkoop van de producten te doneren aan een kennis die vluchtelingen in huis nam. “Dat was een groot succes. We hebben een prachtig bedrag op kunnen halen. Het mooiste was dat het geld naar initiatieven is gegaan waarvan het resultaat gelijk zichtbaar was. En fantastisch om te zien dat de klanten zo gul gaven.”
Lekkerbekken
Joke kijkt met veel plezier terug op de bijverkoop. “Best bijzonder, want het was natuurlijk een dramatische tijd qua reizen. Toch heb ik een positief gevoel overgehouden aan de afgelopen twee jaar. We zijn op kantoor allemaal lekkerbekken en verkopen niet voor niets culinaire reizen, dus de verkoop van deze prachtige producten was een feestje. En gesprekken met klanten over asperges, olijfolie of haring bekte beter dan gesprekken over vouchers. Dat hield de spirit erin.” Het team van Reisbureau Buitenlandsche Zaken had graag nog even doorgegaan met de winkel, het liefst op een andere locatie, maar er is helaas nog geen ander pand gevonden. “Mochten we toch een pand vinden, dan pakken we de plannen zeker weer op.”
Goed eerste half jaar
Met de reisverkoop gaat het momenteel erg goed bij Reisbureau Buitenlandsche Zaken. “We hebben een goed eerste half jaar gedraaid en er staan mooie projecten en boekingen klaar voor de tweede helft”, aldus Joke. “Je merkt dat mensen kort voor vertrek boeken. Maar daar ben ik eigenlijk ook wel blij mee, want dan is de kans dat het doorgaat zeer reëel.” Behalve het grote aantal vragen dat klanten hebben, valt het nog mee in hoe verre het reisbureau in Rotterdam last heeft van de perikelen op Schiphol. “Onze klanten maken veel gebruik van de L.A.S. Service en dat werkt uitstekend, dus daar hebben we weinig problemen mee tot nu toe. Nu is het natuurlijk nog geen hoogseizoen, het kan nog anders worden, maar meer dan afwachten kunnen we niet doen.”