27 juli 2024
Thumbnail voor Jolanda de Koning en Anne de Valk ontdekken Jordanië in een vogelvlucht

Jolanda de Koning en Anne de Valk ontdekken Jordanië in een vogelvlucht

AMMAN - Jolanda de Koning, Apollo at Home, en Anne de Valk, TUI at Home, brachten in 2007 een kort bezoek aan Jordanië tijdens een Neckermann studiereis. Vanuit Taba reisde het gezelschap naar de historische stad Petra. Beide dames wilden graag een keer terug om kennis te maken met het échte Jordanië. “Vijftien jaar later is het dan eindelijk zover”, vertelt Jolanda aan Reisbizz.nl.

Na een prima vlucht met Royal Jordanian komen Jolanda en Anne om 22.00 uur aan op de goed georganiseerde luchthaven van Amman. Ze slapen in een eenvoudig appartement nabij de luchthaven en halen de volgende ochtend vroeg de huurauto op. “We hebben vier volle dagen die we optimaal gaan benutten, dus gas erop en gaan. Het verkeer is rustig en de wegen zijn best redelijk. Let wel op de drempels, regelmatig moesten we vol in de remmen”, vertelt Jolanda.

De reis gaat eerst voor een korte stop naar ‘The City of Mosaics’ Madaba, waarna de dames doorrede naar Dana. “Onderweg rijden we door veel dorpjes waar wij de attractie waren als we een bakkertje of supermarkt in stapten. Ook tijdens de opstoppingen hier en daar zwaaien we alsof we Máxima zijn.” Dana is echt een hikers paradijs. Eenmaal aangekomen is het te laat om nog een hike te maken. “Vanuit het hotel kun je met een gids verschillende routes doen. We overnachten in een soort grotkamer en ’s avonds schuiven we aan voor een geweldig lokaal diner. ‘Eat more, eat more’, zegt de kokkin. Nog maar een bordje dan.”

De volgende gaan Jolanda en Anne dag vroeg op pad naar Petra. “Het is helaas zo mistig dat het autorijden op dat moment wat minder leuk is. Gelukkig klaart het snel op. Bij het Petra Visitor Center laten we onze Jordan pass zien en ontvangen zo een ticket voor Petra.” In Little Petra start de Backdoor Trail. “De man bij de ingang adviseert ons om het eerste stuk met de jeep af te leggen. Hallo, zo oud zijn we niet, wij komen hier om te hiken! Na een kwartier ging het zachtjes regenen over in een stortbui en was het lopen meer glibberen en glijden. Druipnat zijn we toch maar in de jeep geklommen. De chauffeur zei niks, maar zijn meewarige blik zei genoeg…”

Geen hordes mensen
Via deze kant, de backdoor, is het volgens Jolanda veel rustiger. “De regen is inmiddels gestopt en we lopen door een prachtige omgeving met veel trappen en ineens staan we voor het schitterende klooster. Geweldig om hier geen hordes mensen te treffen. Na een fotosessie gaan we weer door richting de hoofdingang. Sommige stukken zijn echt wel klimmen en klauteren en uiteindelijk hebben we 16 km gelopen. Met de taxi gaan we terug naar het beginpunt waar de auto staat. We slapen in het nabij gelegen Seven Wonder Luxury Camp waar we een upgrade krijgen naar een dome. We hebben een prachtig uitzicht en als het donker is, heeft het iets magisch. Er is een kampvuur met thee en we hebben uiteraard de shisha pijp gerookt.”

De volgende dag gaan de dames door naar de Wadi Rum woestijn. “Na 2.5 uur rijden, worden we met een jeep naar het camp gebracht, wat midden in de woestijn ligt. We slapen één nacht in het Wadi Rum Dream camp, ook weer in een dome. Echt geweldig. ‘s Middags gaan we de woestijn in met de jeep. We maken diverse fotostops en testen de echo canyon. Eigenlijk is alles bijzonder, want je weet niet waar je moet kijken. Zo indrukwekkend is de Wadi Rum.” Bij terugkomst in het kamp genieten Jolanda en Anne van de zonsondergang, het diner en de prachtige sterrenhemel. “Wakker worden in je bed met de zonsopgang is geweldig. Aangezien we vlakbij Aqaba zijn, nemen we daar ook nog even een kijkje. Helaas is er overdag door de ramadan weinig open qua restaurants.”

Stralend uitzien
Via wegnummer 65 vervolgen ze de weg door agrarisch gebied richting de Dode Zee. “Ook dit is bijzonder om te zien. Een raar idee om te weten dat een paar kilometer verderop een parallelle weg door Israël gaat. We genieten onderweg van prachtige uitzichten, loslopende ezels en kamelen, ontwijken hier en daar een hond en dan door naar ons laatste hotel Dead SEA Marriott Resort. Bikini aan en dan is het tijd om te drijven in de Dode Zee. Wat is dat een bijzondere gewaarwording, weer iets van de bucketlist! We smeren ons dik in met modder vol mineralen en andere superstofjes waardoor we er de komende tijd stralend uitzien. Nog even relaxen bij de prachtige zwembaden van het luxe hotel en dan is de trip toch echt ten einde.”

“Jordanië heeft ons echt verrast”, stellen Jolanda en Anne. “Wij dachten dat het vooral een echte groepsrondreis bestemming was, maar dit land is perfect individueel te bereizen. De mensen zijn super aardig en behulpzaam, zelf autorijden is prima te doen en het eten missen we nu al. Tip: schaf voor vertrek online een Jordan Pass aan.”