20 mei 2024
Thumbnail voor Kabinet: geen verbod voor nachtvluchten en privéjets op Schiphol

Kabinet: geen verbod voor nachtvluchten en privéjets op Schiphol

SCHIPHOL - Het kabinet gaat op Schiphol geen nachtvluchten en privéjets verbieden. Ook heeft het zijn oorspronkelijke krimpplan afgezwakt: de luchthaven hoeft niet terug naar 440.000 vluchten per jaar. In plaats daarvan wordt het maximum 452.000 vluchten per november 2024. Dat heeft het demissionaire kabinet besloten, melden ingewijden aan de Volkskrant.


Sinds vorige zomer eist het kabinet dat Schiphol een maatje kleiner wordt. De luchthaven mag op termijn geen 500.000 vluchten per jaar meer uitvoeren vanwege de geluidsoverlast voor omwonenden. Schiphol moest in twee stappen krimpen: eerst terug naar 460.000 vluchten en dan naar 440.000 vluchten. Het besluit was een forse trendbreuk: Den Haag had de luchtvaart juist decennialang ruim baan gegeven.

Na twee potjes juridisch armworstelen tussen vliegmaatschappijen en het kabinet trok het kabinet aan het langste eind. De rechter oordeelde in juli dat het kabinet de luchthaven mag laten krimpen naar 460.000 vluchten. De luchtvaartsector is daar tegen in cassatie gegaan. Die zaak loopt nog.

Voor de tweede stap van de krimp heeft het kabinet, ondanks de demissionaire status, nu een definitief krimpplan vastgesteld. Tot een verbod op nachtvluchten en privéjets is het kabinet niet bereid. Ook is het oorspronkelijke krimpplan afgezwakt. De luchthaven hoeft vanaf november 2024 niet meer terug naar 440 duizend vluchten. In plaats daarvan mag het maximaal 452 duizend vluchten uitvoeren.

Met dat besluit breekt een nieuwe fase aan in het slepende krimpdossier. Het definitieve plan gaat vrijdag op de post naar Brussel. Het is dan aan de Europese Commissie om zich over het plan te buigen. Toestemming hoeft Brussel niet te geven voor de krimp, wel toetst het of alle stappen in de procedure correct zijn doorlopen.