19 april 2024
Thumbnail voor KLM biedt vanaf nu een verbeterd Air/Rail-product voor reizigers uit Brussel

KLM biedt vanaf nu een verbeterd Air/Rail-product voor reizigers uit Brussel

SCHIPHOL - Per vandaag, 18 juli, bieden KLM en Thalys als pilot een verbeterd Air/Rail-product aan. KLM-klanten kunnen nu op station Brussel-Zuid inchecken voor de hele reis en dus ook instapkaarten krijgen voor het complete traject, zowel het deel per trein als per vliegtuig.


Daarnaast worden klanten bij wijzigingen door KLM geïnformeerd en omgeleid. Ook ontvangen zij van KLM informatie over de voorbereiding van de reis en over transfers. Zo moet het Air/Rail-product (trein + vliegtuig) meer op het Air/Air-product (vliegtuig + vliegtuig) gaan lijken.

Op de vluchten tussen Brussel en Schiphol zitten vrijwel alleen maar transferpassagiers, die dus op Schiphol overstappen naar een andere vlucht. Met deze verbeteringen aan het Air/Rail-product, die al in het voorjaar werden aangekondigd, hoopt KLM reizigers te verleiden om voor de trein te kiezen.

Proef
Het gaat in eerste instantie om een proef, waarbij dit verbeterde product alleen beschikbaar is voor reizigers die om 16:52 met de Thalys uit Brussel-Zuid vertrekken (behalve op zaterdag, dan om 15:52) en om 17:34 vanuit Schiphol (behalve op zaterdag, dan om 18:34). De proef loopt tot eind oktober.

Eerder besloot KLM al om de vijfde dagelijkse vlucht tussen Brussel en Schiphol te schrappen: de Nederlandse luchtvaartmaatschappij vliegt nu nog vier keer per dag retour op deze route. Ter vervanging koopt de maatschappij stoelen in bij Thalys.

Nadeel
Toch zit er nog een groot nadeel aan het Air/Rail-product: reizigers met ruimbagage kunnen hun koffers niet inchecken op station Brussel-Zuid, maar moeten dat op Schiphol doen. Dit in tegenstelling tot KLM-klanten die met het vliegtuig van Brussel naar Schiphol reizen.

KLM en Thalys erkennen dat ook, en denken na over oplossingen, maar hebben die nog niet gevonden. De kans is groot dat er daarvoor een speciaal, afgesloten vrachtcompartiment in de Thalys-treinen moet komen, en dat is lastig realiseerbaar.