10 mei 2024
Thumbnail voor KLM: noodzaak harmonisatie reisregels binnen Europa

KLM: noodzaak harmonisatie reisregels binnen Europa

SCHIPHOL - De noodzaak voor harmonisatie van de reisregels binnen Europa blijft onverkort bestaan. Onze klanten hebben duidelijkheid en voorspelbaarheid nodig. Dat schrijft KLM in een reactie op de halfjaarcijfers die vrijdagochtend werden gepubliceerd. KLM ziet over het tweede kwartaal van 2021 tekenen van herstel in het passagiersvervoer.

Volgens de luchtvaartmaatschappij uit Amstelveen kwam het verwachte herstel pas aanzienlijk later gedurende het eerste halfjaar van 2021. Dit kwam door de golfbewegingen van de corona-epidemie en de strenge reisrestricties die als gevolg daarvan werden opgelegd, waaronder de testverplichting ook voor transferpassagiers in Nederland.

"Dit maakte klanten onzeker om te boeken. Ook zijn de strenge inreisrestricties in veel Aziatische landen en de beperkingen voor Europeanen voor de Verenigde Staten nog van kracht. Positief is dat de Nederlandse overheid het beleid ten aanzien van reizen binnen Europa nu aanpast per 8 augustus. Dit geeft onze Nederlandse klanten duidelijkheid en maakt de mogelijkheid om te reizen minder afhankelijk van de dynamiek in besmettingsaantallen", aldus KLM.

KLM presenteerde vrijdagochtend een operationeel verlies van EUR 185 miljoen over het tweede kwartaal van 2021. Het verlies in het tweede kwartaal van 2020 bedroeg 493 miljoen, toen de coronavirus pandemie op zijn hoogtepunt was. KLM-topman Pieter Elbers spreekt over "wisselvallig resultaten", maar de eerste tekenen van herstel worden duidelijk.

De inkomsten in het tweede kwartaal bedroegen dit jaar €1.207 miljoen, tegen €701 miljoen in 2020. Hoewel de resultaten voor de periode een duidelijke verbetering aangeven ten opzichte van 2020, blijven ze ver achter bij de cijfers van vóór de pandemie.

Kijkend naar de totale eerste eerste helft van 2021 leed KLM een operationeel verlies van €522 miljoen, bij inkomsten van €2.137 miljoen. In de eerste helft van 2020 leed KLM een verlies van €768 miljoen, bij een omzet van €2.841 miljoen.