3 december 2024
Thumbnail voor KLM-topman kraakt plan Schiphol om vluchten te schrappen: ‘er zijn andere opties’

KLM-topman kraakt plan Schiphol om vluchten te schrappen: ‘er zijn andere opties’

CROMVOIRT - Het plan van Schiphol om deze zomer vluchten te schrappen teneinde de lange wachtrijen te beteugelen kan niet op bijval rekenen van KLM-topman Pieter Elbers. “Voordat een dergelijke draconische maatregel wordt genomen moeten er eerst andere opties worden bekeken.”

Schiphol presenteerde donderdag een actieplan om de chaos op de luchthaven in te dammen. Eén onderdeel daarvan is het schrappen van vluchten. “Dat kan niet zomaar en zet bovendien geen zoden aan de dijk”, zegt Elbers in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine.

Het grootste knelpunt is het tekort aan beveiligers. Daardoor ontstaan urenlange rijen voor de veiligheidscontrole. Schiphol hoopt via een wervingscampagne en een banenmarkt nieuw personeel aan te trekken.

Tegelijk wordt aan luchtvaartmaatschappijen gevraagd om het aantal passagiers te verminderen door vluchten te schrappen. “Dat gaat niet werken, want mensen die hun vlucht geannuleerd zien worden moeten alsnog op een andere vlucht mee en dus ook door security op Schiphol”, stelt Elbers.

Onorthodoxe maatregelen
Om de problemen op te lossen moet Schiphol volgens Elbers naar enkele andere maatregelen kijken. “Denk aan het uitplaatsen van vluchten naar Rotterdam of Eindhoven, of verruim de openingstijden van Schiphol zodat er ook in de nachtelijke uren gevlogen kan worden. Creëer aparte wachtrijen voor mensen zonder handbagage, of moedig reizigers aan om überhaupt geen handbagage mee te nemen, zodat de veiligheidscontrole sneller verloopt. Haal desnoods beveiligers uit andere sectoren. Het zijn misschien onorthodoxe maatregelen, maar ze zijn wellicht effectieven dan het schrappen van vluchten die een heel netwerk ontregelen.”

Rekening richting Schiphol
Om de druk op de operatie enigszins te verlichten kondigde KLM donderdag aan de rem te zetten op de ticketverkoop. “Met pijn in het hart”, zegt Elbers. Schiphol kan een factuur verwachten voor de kosten waarmee KLM wordt opgezadeld. “Maar de vraag is wat geld oplost als het vertrouwen van reizigers in Schiphol en indirect ook KLM wordt beschadigd.”

In de juni-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine verschijnt een exclusief afscheidsinterview met Pieter Elbers over zijn carrière bij KLM. Neem nu een abonnement om deze editie in de brievenbus te ontvangen.



Recente berichten