“Het beperken van het aantal vluchten op Schiphol brengt een groot risico op vergeldingsmaatregelen van andere landen met zich mee, die niet alleen de luchtvaart maar ook andere Nederlandse bedrijven zullen treffen”. Daarvoor waarschuwt KLM, in een reactie op de kabinetsplannen om het aantal vluchten op de luchthaven aan banden te leggen.
Minister Madlener kondigde vrijdagmiddag aan dat het maximale aantal vliegbewegingen op Schiphol terug moet naar 478.000 per jaar. Daardoor dreigen slots te moeten worden afgepakt, niet alleen van KLM maar ook van buitenlandse airlines. KLM, en ook de rest van de luchtvaartsector, vrezen voor represailles van onder andere de VS, China en India. Die zouden als wraak KLM de toegang kunnen ontzeggen.
Onbegrijpelijk
“Ons zorgvuldig opgebouwde netwerk maakt Nederland tot een van de best verbonden economische en culturele centra ter wereld, met een gunstig vestigingsklimaat voor internationale organisaties, bedrijven en wetenschappelijke instituten”, laat KLM in een statement weten.
“KLM omarmt de doelstellingen voor minder geluidshinder voor omwonenden van Schiphol. Daarom investeren wij 7 miljard euro in stillere vliegtuigen en hebben we forse maatregelen voorgesteld in het plan schoner, stiller, zuiniger. Hieruit blijkt dat een kleiner Schiphol niet nodig is om de geluidsdoelen te bereiken. KLM vindt het dan ook onbegrijpelijk dat het kabinet desondanks uitkomt op krimp naar 478.000 vliegtuigbewegingen.”
Verkeerde berekening
KLM zet grote vraagtekens bij de aannames waarmee het ministerie tot dit getal is gekomen. “Het besluitvormingsproces voldoet niet aan de eisen van een zorgvuldige Balanced Approach-procedure, waarin het bereiken van het beoogde beleidsdoel centraal staat: geluidsreductie. Krimp is geen doel op zich en is naar verwachting juridisch niet houdbaar. We wachten het advies van de Europese Commissie af.”