14 juli 2024
Thumbnail voor Koffercrisis verleden tijd met ‘NoLongerLost’: ‘Laagdrempeliger dan dit kan niet’

Koffercrisis verleden tijd met ‘NoLongerLost’: ‘Laagdrempeliger dan dit kan niet’

Iedereen kan zich de ‘koffercrisis’ op de Europese luchthavens nog wel herinneren: twee jaar geleden stonden bagagehallen op luchthavens vól met koffers waarvan de eigenaar onbekend was. Voor duizenden reizigers een vervelend einde (of begin) van hun vakantie. “Deze chaos had een klein beetje minder groot kunnen zijn als aan alle koffers en tassen onze slimme NoLongerLost-labels hadden gehangen”, zo vertelt mede-oprichter Marco Gons.

Het concept van ‘NoLongerLost’ is simpel en efficiënt: je hangt een bagagelabel met een unieke QR-code aan je koffer. Zodra je je koffer kwijt bent en deze wordt gevonden door een eerlijke vinder, kan diegene de QR-code scannen met de camera van zijn of haar telefoon. De vinder komt direct anoniem in contact met de eigenaar van de koffer via een chatfunctie. Zo kan gezamenlijk worden afgesproken hoe de koffer weer bij de rechtmatige eigenaar terugkomt.

Maar de NoLongerLost-service werkt niet alleen voor koffers en tassen. Het bedrijf uit Zoetermeer produceert onder andere stickers die je op je laptop kunt plakken, labels voor aan je sleutelbos, polsbandjes voor je kind of een hanger voor aan de riem van je huisdier. Ieder product met een eigen unieke QR-code. “Aan alles wat je liever niet kwijt wilt raken, kun je een product van ons bevestigen. Laagdrempeliger dan dit, kan eigenlijk niet”, vertelt Marco in gesprek met Reisbizz. Voor de productie van de NoLongerLost-items maakt het bedrijf gebruik van een milieuvriendelijker alternatief voor plastic genaamd ‘Teslin’.

“Airlines hebben een marge van vier tot zeven koffers per duizend koffers die ze ‘mogen’ verliezen”

Hockeystick kwijt
Na een carrière als commercieel directeur in de IT, nam Marco vijf jaar geleden een sabbatical, waarna hij in gesprek raakte met Gino de Vin, de zoon van een goede kennis. “Gino was al een paar keer zijn hockeystick kwijtgeraakt en startte een aantal jaar voordat ik met hem in gesprek raakte een kleine start-up om dit te voorkomen. Dit heette toen nog ‘Itemlost’.” In september 2019 kwam Marco bij het bedrijf en sindsdien zijn het team en het klantenportfolio fors gegroeid. De service sloeg zowel B2B als B2C aan en ‘Itemlost’ werd gerebrand naar ‘NoLongerLost’. “‘Niet langer kwijt’ klinkt toch wat positiever dan ‘Item Kwijt’”, aldus Marco.

In tegenstelling tot veel concurrenten werkt NoLongerLost niet met een app. “80 tot 90 procent van de mensen is een eerlijke vinder en wil het gevonden item teruggeven. Er moet alleen geen drempel zijn om dit te doen. Met het gebruik van een app is dit wel het geval. Om die reden word je bij ons na het scannen van de QR-code doorgestuurd naar je webbrowser, waar je alleen je e-mailadres invult, deze vervolgens verifieert en direct anoniem in contact komt met de eigenaar. We merken dat dit heel goed werkt. Het is geheel in lijn met de privacywetgeving en als vinder bepaal je zelf welke contactgegevens je doorgeeft aan de eigenaar. Het adres op de ouderwetse kofferlabels wordt trouwens soms door kwaadwillende mensen op luchthavens gefotografeerd om in te breken in huizen waarvan men weet dat de eigenaar op reis is.”

Enkele NoLongerLost-producten. Foto's: NoLongerLost

Goede marketing
Het bedrijf uit Zoetermeer richt zich grotendeels op de B2B-markt en werkt samen met verschillende reisbedrijven. “Op kofferlabels kunnen we bijvoorbeeld een logo plaatsen wat zorgt voor zeer zichtbare marketing voor het desbetreffende merk. Het e-mailadres van de gebruiker mag daarnaast alleen door het bedrijf voor marketingdoeleinden gebruikt worden. Voor fabrikanten van producten is het een mooie manier om over hun retailkanaal rechtstreeks in contact te komen met de eindklant. Zo maken we bijvoorbeeld voor fietsenfabrikant Gazelle sleutelhangers met een QR-code in hun eigen stijl en smaak.”

Volgens Marco is daarnaast uit onderzoek gebleken dat de klanttevredenheid stijgt als hun product wordt opgenomen in de service van een bedrijf. “Corendon heeft onze kofferlabels opgenomen in hun verdienmodel. Tijdens het boeken van een reis kun je aanvinken of je een aantal labels toe wilt voegen aan je boeking.” Het bedrijf werkt daarnaast samen met onder andere Privium Schiphol, SNP Natuurreizen, Jetblue en AMEX, maar ook Centraal Beheer Achmea, Chubb en verschillende grote autodealers.

‘Verliesmarge’ van airlines
Sinds de koffercrisis op verschillende Europese luchthavens, ziet NoLongerLost een stijging in de afname van hun producten. “Op twee gebieden is de angst het grootst: het verliezen van je kind of huisdier - iedere ouder kent de twee paniekerige minuten in de supermarkt dat je denkt dat je je kind kwijt bent - en iedereen is bang om zijn koffer kwijt te raken. Zeker na die crisis. We hebben ondertussen meerdere gevallen gezien waarbij een medewerker van een bagageafhandelaar op een luchthaven ons label aan een verloren koffer scande, waarna de koffer weer terecht kwam bij de eigenaar. Normaliter hebben airlines een marge van vier tot zeven koffers per duizend koffers die ze ‘mogen’ verliezen. Dat klinkt misschien weinig, maar jij wilt niet diegene zijn waar dit bij gebeurt. De kans om je koffer terug te vinden, is met ons product gewoon groter.”

Voor meer informatie verwijst Marco naar nolongerlost.com.