11 mei 2024
Thumbnail voor Latin Travel: Wij spreken de taal van de reisagent heel goed, omdat we dat zelf ook zijn

Latin Travel: Wij spreken de taal van de reisagent heel goed, omdat we dat zelf ook zijn

UTRECHT - Voor de nieuwste uitgave ging Reisbizz Magazine in Utrecht op bezoek bij touroperator Latin Travel. Eigenaresse Mariska van Vliet vertelt over de drie bedrijven waarmee ze verschillende aspecten van de reisindustrie bedient. “Ik denk juist dat dit een goede combinatie is.”


Tien jaar na de start van het TravelXL reisbureau besloot Mariska een nieuwe stap te zetten met de oprichting van Latin Travel. “Dit kwam voort uit een stukje onvrede over dat we ons product nergens kwijt konden. Vanuit het reisbureau konden we onze Zuid- en Midden-Amerika reizen niet boeken bij de touroperators die er op dat moment waren. We hadden veel leuke ideeën vanuit onze eigen reiservaringen naar dit werelddeel. Dus we besloten het zelf te doen. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Het heeft zeker twee jaar geduurd voordat het echt wat begon te worden. Sindsdien loopt het storm.”

Touroperator en reisbureau ineen dus. “Het staat wel echt los van elkaar. We zitten in één pand, maar collega Kim en ik zijn de enige die voor beide bedrijven werken. En dat gaat eigenlijk heel goed. Ik denk juist dat dit een goede combinatie is. Wij spreken heel goed de taal van de reisagent, omdat we dat zelf ook zijn. We weten precies wat ze willen.”

Samenwerking met de reisagent
De reisagent is volgens Mariska erg belangrijk voor de touroperator. “Ik denk dat de verhouding 90 procent reisagent en 10 procent direct selling is. Ik vind dat heel fijn en ik wil dat ook zo houden. Die samenwerking verloopt heel goed, omdat wij ons kunnen verplaatsen in de klant. Soms is het wel eens jammer als een reisagent minder kennis heeft van een bepaald land, omdat wij het zo goed kennen en kunnen verkopen. Dan proberen we de reisagent zoveel mogelijk tips mee te geven over wat ze kunnen vertellen aan de klant. Stiekem zou je wel eens zelf de telefoon willen oppakken en de klant bellen. Maar dat kan niet, en dat doen we ook niet. Een enkele keer komt het voor dat een reisagent dat van ons vraagt en dan doen we het wel. Het gaat erom dat we samen de boeking binnenhalen. Dat is het belangrijkste.”

Wil je meer weten over Latin Travel en waar de liefde voor Latijns-Amerika is ontstaan? Lees dan het hele gesprek met Mariska in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.