Maarten Stienen, chief operational officer van KLM, kijkt terug op een uitdagend herstel na de coronapandemie. “Onze maatregelen werpen hun vruchten af. Afgelopen zomer draaiden we significant beter dan in de jaren daarvoor.”
In 2024, het eerste postcoronajaar wereldwijd, bleef volgens Stienen de vraag naar vliegtickets groot. Luchtvaartmaatschappij KLM wilt zich blijven aansluiten bij de wens van klanten, en is daarom onder andere bezig met het uitbreiden van de stoelcapaciteit, met name op langeafstandsvluchten. Daarnaast worden verschillende keuze mogelijkheden voor maaltijden aan boord getest. Een belangrijk moment afgelopen jaar voor de COO, was de aflevering van de eerste Airbus A321neo op 27 augustus. Stienen benadrukt dat het toestel wordt gezien als een 'gamechanger' door zijn lage CO2-uitstoot en geluidsreductie, en wordt zeer gewaardeerd door zowel klanten als crew. Om de stoelcapaciteit te verhogen vereist dat extra vliegers en een goed functionerende vloot.
Schiphol verhoogt de havengelden met maximaal 37 procent over drie jaar. Leidt dit tot een verschuiving van operaties binnen Air France-KLM? Een reiziger tussen bijvoorbeeld Helsinki en Barcelona kan straks beter via Parijs worden vervoerd dan via Schiphol.
“Het is een forse tariefsverhoging. Nederland moet uitkijken dat het zichzelf niet uit de markt prijst. Tarieven, belastingen, beperkingen, al die dingen stapelen zich op en de kosten stijgen dienovereenkomstig. Onze partners Air France en Delta vragen zich af wat hier in vredesnaam aan de hand is. Het overheidsbeleid is niet stabiel. Al met al geen fraai plaatje. Air France-KLM is niet bezig verkeersstromen te verschuiven. De groep wil graag het historisch, mooie Schiphol behouden. Dáár zit de druk.”
Afgelopen jaar was er discussie over de catering. Schrikken passagiers van het idee dat ze extra moeten betalen voor het eten en drinken aan boord?
“Ik snap dat het zo werd uitgelegd, maar het is een misverstand. Het gaat alleen om de vluchten binnen Europa. We proberen goed naar onze klanten te luisteren. Passagiers hebben behoefte aan keuzemogelijkheden. Er zijn passagiers die zeggen: ‘Joh, doe mij alleen een kopje koffie.’ Er zijn er ook die het niet erg vinden om een paar euro extra te betalen voor een substantiële maaltijd. We experimenteren komend jaar met het aanbieden van maaltijdopties. De basis is gratis koffie en thee plus een versnapering. Klanten zouden tegen betaling een uitgebreide maaltijd kunnen nuttigen. Ik herken het zelf. Ik vlieg regelmatig naar Parijs en om half elf ’s ochtends vind ik een kopje koffie prima. Maar ’s avonds om half zeven wil ik graag een maaltijd, want ik kom ver na etenstijd thuis. Dat horen we ook van klanten. We gaan dit testen, kijken of het aanslaat. En dan alleen op Europese vluchten, want op intercontinentale vluchten kun je al voor een paar tientjes extra een à-la-cartemaaltijd bestellen.”
Meer weten over wat de chief operational officer te vertellen heeft? Lees het hele interview in de nieuwste uitgave van het Reisbizz Magazine.
Vanaf februari biedt Reisbizz nog meer toegevoegde waarde en achtergronden aan abonnees. Wil je ons magazine blijven lezen en profiteren van onze toegevoegde waarde? Word dan nu member.