19 juli 2024
Thumbnail voor Maastricht Aachen Airport hoort vanaf nu bij de Schiphol Group

Maastricht Aachen Airport hoort vanaf nu bij de Schiphol Group

SCHIPHOL - De strategische samenwerking tussen Maastricht Aachen Airport (MAA) en de Royal Schiphol Group gaat nu echt van start. De Provincie Limburg en Schiphol hebben daarvoor donderdag de samenwerkingsovereenkomst getekend. Schiphol verwerft een belang van 40 procent in de Limburgse luchthaven, de Provincie Limburg houdt de andere 60 procent van de aandelen. In ruil daarvoor investeert de groep 4,2 miljoen euro in de luchthaven.


“We zijn blij dat we Maastricht Aachen Airport nu officieel mogen verwelkomen bij de Royal Schiphol Group. Samen verbinden we Nederland met de rest van de wereld en creëren we waarde voor de samenleving en economie. Tegelijkertijd moet dat in balans zijn met de leefomgeving. Daarom zetten we ons, ook in Maastricht, in voor een duurzame luchtvaart met minder impact op het milieu en onze omgeving”, zegt financieel directeur Robert Carsouw van Schiphol.

Carsouw tekende de overeenkomst met de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn. Laatstgenoemde zegt: “Ook al zijn Schiphol en MAA qua omvang en aantallen vluchten niet te vergelijken, toch denk ik dat in de samenwerking sprake is van een ijzersterke combinatie. MAA kan profiteren van de kennis, ervaring en netwerken van Schiphol, terwijl Schiphol gebruik kan maken van de ervaringen die MAA gaat opdoen met innovaties zoals elektrisch vliegen.”

Door de toetreding van Maastricht Aachen Airport horen nu bijna alle regionale Nederlandse luchthavens bij de Schiphol Group. Ook Eindhoven Airport, Lelystad Airport en Rotterdam The Hague Airport horen erbij. Een belangrijke uitzondering vormt Groningen Airport Eelde.

Dat Schiphol mede-eigenaar wilde worden van Maastricht Aachen Airport, komt mede doordat de Limburgse luchthaven sterk is qua vrachtvervoer. Het is de tweede en de enige regionale vrachtluchthaven van Nederland en levert daarmee een belangrijke economische bijdrage. “Met de vrachtcapaciteit op MAA en de beschikbare expertise van beide luchthavens biedt de samenwerking kansen voor doorontwikkeling en efficiëntie, met toegevoegde waarde voor de vrachtpartners op beide luchthavens”, aldus de luchthavengroep.

Baanrenovatie
De gedeeltelijke inlijving door Schiphol was een belangrijke reden voor de provincie Limburg om geld vrij te maken voor een uitgebreide baanrenovatie. Vanwege die renovatie is Maastricht Airport nog tot eind deze maand gesloten. Daarna wordt het vliegverkeer hervat. Ryanair en Corendon zorgen voor passagiersvluchten op de luchthaven, terwijl de vrachtvluchten uitgevoerd worden door onder meer Emirates, Qatar, Turkish en Royal Jordanian.