7 september 2024
Thumbnail voor Mariël (Jansen Reiscreaties) reist met haar gezin door Panama: ‘Dit land heeft ons echt verrast’

PANAMA CITY - Stijn en Mariël van Jansen Reiscreaties trekken met hun twee zoontjes Mats en Faas acht maanden lang de wereld rond. Inmiddels is het 6 weken geleden dat ze in het vliegtuig zijn gestapt naar Panama. In een nieuw reisverslag vertelt Mariël over hun reis tot zover waarin ze Panama hebben ontdekt.

We zijn onze reis begonnen in Panama City: een stad vol contrasten. Van het Westerse zakendistrict tot het oude koloniale Casco Viejo en van de luxe hotels tot de sloppenwijken. Panama heeft ons echt verrast. Misschien komt het door het last minute besluit om deze kant op te gaan. Het oorspronkelijke plan was Thailand en Australië, maar daar gooide corona roet in het eten. Hierdoor hadden we geen tijd om überhaupt een verwachting te creëren, maar wat een beeldschoon land met prachtige jungle, mooie watervallen, oogverbluffend mooie stranden en bovenal lieve, tevreden en relaxte mensen. Het lijkt alsof niemand zich druk maakt hier, goed is goed, het hoeft niet altijd beter.

Toerisme niet de overhand
We hebben ongerepte strandjes bezocht, die overigens makkelijk te vinden zijn in Panama. Niet altijd even goed te bereiken, een 4x4 auto is geen overbodige luxe. Je merkt dat toerisme niet de overhand heeft in Panama. Er zijn mooie accommodaties en voldoende faciliteiten, maar bijna nergens is het massaal of uitgebuit. Behalve een paar plekken die gedomineerd worden door Amerikanen.

Ons hoogtepunt is met stip Coiba National Park. Een aantal eilanden voor de kust van Santa Catalina, dat tot een paar jaar geleden nog als gevangenis diende. Op één dag hebben we hier dolfijnen, zeeschildpadden, baby haaien, ontelbaar veel mooie vissen en een grote krokodil gezien.

Het reizende nomadenleven bevalt ons erg goed. De kinderen genieten ook zichtbaar, terwijl zij van het videobellen met klasgenootjes en opa’s en oma’s ook erg blij worden! We hebben een goed ritme met elkaar gevonden. ’s Ochtends doen we schoolwerkjes en werkt één van ons, ’s middags gaan we op ontdekking en ’s avonds als de kinderen slapen werken wij of stippelen we onze reisplannen uit. We blijven overal gemiddeld vier nachten en wisselen het type accommodaties af. Campings, appartementen en soms een hotelkamer. We hebben zelfs in een echte boomhut geslapen tussen de apen en slangen.

School of life
Het reizen is één grote ‘school of life’. Van Spaans en Engels leren tot zien en zelf ervaren hoe chocola en koffie gemaakt wordt. Alle vruchten plukken we uit de boom om te proeven en we hebben een baby salamander geholpen die uit lag te drogen met z’n eischaal nog op het hoofdje. Het leven op straat en één zijn met de natuur is gespreksonderwerp van de dag met de kinderen.

Geen haar op ons hoofd heeft spijt dat we gegaan zijn. Is het dan allemaal koek en ei? Eigenlijk wel ja! Met af en toe de nodige uitdagingen:

• Het internet is niet overal even goed (of soms niet aanwezig).
  • Door het tijdsverschil, het is hier 7 uur vroeger, lopen we soms achter de feiten aan met onze klanten.
  • Soms komt alles tegelijk: werken, schoolwerk en onze reisplannen uitstippelen. Dan missen we de back-up van oppas, school en opa’s en oma’s.
  • De kinderen missen ook wel het ‘gewone’ leven met school, sport, vriendjes en ons eigen huis.

Gelukkig vinden de kinderen de site visits erg leuk en hebben ze geaccepteerd dat iedere aankomst bij een nieuwe accommodatie tijd kost door de vele vragen die wij vaak hebben. “Allemaal voor Jansen Reiscreaties”, zeggen ze dan!

Reizen, werken en homeschooling, het bevalt ons uitstekend. Momenteel zitten we in Costa Rica en bereiden we ons langzaam voor op ons Azië avontuur. Begin april vliegen we naar Bangkok.