26 juli 2024
Thumbnail voor Mariël Korpel sluit wereldreis met gezin af in Bangkok: Voldaan en dankbaar

Mariël Korpel sluit wereldreis met gezin af in Bangkok: Voldaan en dankbaar

BANGKOK - Toen Mariël Korpel van Jansen Reiscreaties met haar man Stijn en zoontjes Mats en Faas voor de tweede keer tijdens hun wereldreis in Bangkok aankwamen, was het veel drukker dan de eerste keer. Deze keer ontdekken ze Bangkok samen de ouders van Mariël, nadat het gezin met hen herenigd waren op Bali. Voor de laatste keer doet Mariël op Reisbizz.nl verslag van het einde van hun bijzondere wereldreis.

Het hotel is wederom een heerlijke uitvalsbasis om de stad te ontdekken. Er hangt een oase van rust en toch binnen handbereik van de stad. Mats en Faas leren opa en oma de do’s en dont’s omtrent het Boeddhisme en worden gezegend door een monnik. Een ritje met de tuktuk kan natuurlijk niet ontbreken, evenals het voeren van de visjes bij de tempels voor geluk.

De volgende dag is het tijd om een andere kant van Bangkok te zien. Met de fietstocht van Co van Kessel gaan we kriskras door China Town, door smalle straatjes en steegjes. Nieuwsgierig kijken we naar binnen in huizen. Tevreden sluiten we de dag af op een Foodmarket voor het heerlijke Thaise Streetfood, inclusief gebakken worm.

Er staan nog twee dingen op ons lijstje om aan mijn ouders te laten zien. De Klong Toei market en het varen door de Khlongs. Onze kapitein van de lange staart boot stopt onderweg bij zijn moeder om wat geld te brengen: dit is het echte leven hier in Bangkok. Wat een stad. 24/7 herrie, hectiek en drukte. Heel mooi om dit met mijn ouders mee te kunnen maken.

Tijd voor natuur
En dan is het tijd voor natuur. We vliegen naar Surat Thani en vanaf daar rijden we naar een Community Lodge vlakbij Khoa Sok National Park. We worden hartelijk ontvangen en onze koffers gaan op een soort tractor terwijl tussen de kleurrijke bloemen en bomen doorlopen. Er is al sinds vanmorgen geen elektriciteit, de verwachting is dat dit vanavond weer werkt. Het is er nu snikheet zonder fan of airco, dus we nemen een stapel spelletjes en knutselspullen mee naar het restaurant. Eerst een lekker sapje. Oh nee, de blender doet het natuurlijk ook niet. Water en bier dan maar! We wandelen even een klein stukje rondom de lodges langs de rubberbomen en de Thaise maaltijd smaakt ons erg goed.

Zodra er weer elektriciteit is, gaan we lekker slapen. Morgen moeten we vroeg op voor onze dagexcursie. Ik word wakker van de fluitende vogels en ik kijk mijn ogen uit als ik de gordijnen open. Vandaag gaan we naar het Cheow Lan Lake. Eerst worden we bij een local market afgezet, met de bedoeling even wat te kopen. Bij de pier in het National Park is het opeens heel druk met busjes toeristen. Er zal vast een logica in hebben gezeten, maar iedereen werd door elkaar gehusseld en verdeeld over de lange staart boten. En dan gas op die lolly!

Pracht en praal
We kijken onze ogen uit, wat is het hier mooi. Het fel groen/blauwe water in tegenstelling tot de groene en witte rotsen met een oneindig zicht. Vanaf een floating resort zwemmen we en kajakken we naar de overkant. De typisch Thaise lunch (rijst met curry en vis) smaakt ons verrassend goed. Daarna neemt de gids ons mee tijdens een wandeling door ‘zijn’ jungle. Hij laat ons zien hoe hij zich wast in de rivier, zijn tanden poetst met steentjes en shampoo maakt van bladeren. We zien twee kameleons, heel verdekt opgesteld. Onderweg naar de grot zien we aapjes aan de overkant en de grot zelf zit vol vleermuizen en spinnen.

Via de drie rotsen in het water (het landmark) varen we een prachtige route terug. Wat een geweldige dag. De pracht en praal van de natuur heeft ons doen genieten. Khao Sok is een absolute aanrader en staat naast het prachtige meer ook bekend om de hoge olifantenpopulatie. We willen graag wilde olifanten zien, maar volgens de kenners is dat een mission impossible. De olifanten trekken steeds verder de natuur in, omdat zij ook hier helaas bedreigd worden door stropers en jagers.

Koh Phangan en Koh Samui
De laatste tien dagen van onze wereldreis sluiten we af op Koh Phangan en Koh Samui. Twee toch wel heel verschillende eilanden. Op Koh Phangan hangt een hele relaxte sfeer, zie je overal yogascholen, vegan restaurants en healing centra (lees cannabis). Het is er rustig, er zijn prachtige strandjes, mooie snorkel- en duikplekken en weinig grote hotels. Behalve in het zuiden waar de fullmoon feesten zijn. Koh Samui is veel drukker en toeristischer. Er is veel meer aanbod qua hotels en resorts, maar ook watersport activiteiten en volop aanbod aan restaurants. Met de boot gaan we nog naar Koh Mat Sum om varkentjes aaien en naar Koh Taen om te snorkelen. Wij zijn fan van Koh Phangan, het doet ons een beetje aan Ibiza en Bali denken, maar veel kleinschaliger en rustiger.

Wat een wereldreis
Op Bangkok nemen we afscheid van mijn ouders. Zij vliegen rechtstreeks naar Amsterdam, wij hebben een vlucht via Dubai. Wat een (wereld)reis! We voelen ons mega voldaan. Ons avontuur was in één woord fantastisch. Het heeft alle verwachtingen - voor zover we die hadden - overtroffen.
De mensen die we hebben ontmoet, culturen die we hebben leren kennen, al het wildlife dat we hebben gezien, moeder natuur die ons haar mooiste kanten heeft getoond, de tijd met elkaar, de homeschooling, de vakanties die wij hebben verzorgd en geboekt voor anderen terwijl wij zelf aan het reizen waren, het schrijven, het continue uitstippelen van onze eigen reis en last but not least: het leven met de dag, in het moment.

Voldaan, rijk, energiek, liefdevol en dankbaar. Dat is hoe wij ons voelen. We zijn weer thuis en ook dat voelt goed. De cirkel is rond! Op naar nieuwe avonturen.