17 mei 2024
Thumbnail voor Monique Berkenbosch: ‘De chaos op Düsseldorf Airport begint ook al’

Monique Berkenbosch: ‘De chaos op Düsseldorf Airport begint ook al’

BORNE – Monique Berkenbosch van TUI at Home uit Borne benaderde Reisbizz.nl naar aanleiding van onze nieuwsbrief waarin een artikel staat over de problematiek op Schiphol. Monique woont in de grensstreek en boekt veel reizen met vertrek vanaf Duitse luchthavens, waar inmiddels de grote toestroom van reizigers samen met het personeelstekort ook voor problemen zorgt.


De meivakantie verliep goed met haar vertrekkende klanten vanaf Duitse luchthavens liet Monique ons weten. Inmiddels merkt de ZRA dat ook bij de Duitse buren problemen ontstaan.
“De meeste vertrekken van mijn boekingen zijn inderdaad vanaf een Duitse luchthaven. Zo was ik in de meivakantie heel blij dat het gros van mijn klanten vanaf Duitsland vertrokken zonder problemen. Nu we een paar weken verder zijn heb ik al diverse mailtjes ontvangen met vluchtwijzigingen.”

Monique geeft als voorbeeld dat haar klanten een reis hebben geboekt vanaf Düsseldorf Airport en een vluchtwijziging ontvangen waarbij ze terug moeten vliegen op de luchthaven van Keulen. “Daar kan ik niet akkoord op geven, laat staan de klant. Of doodleuk een mail waarin staat dat de vlucht geannuleerd is, en men geen passend alternatief heeft. Je hebt dan x dagen de tijd om de boeking zelf om te boeken of anders annuleert men de boeking.”

Klanten halen vlucht niet
Ook heeft ze te maken met klanten die hun vlucht niet halen ondanks dat ze ruim op tijd in de rij stonden voor de incheck. “Mijn klanten waren op tijd op de luchthaven van Düsseldorf en stonden in de rij voor de incheckbalies (rij 153-170 alle bestemmingen door elkaar). Op een gegeven moment werden de klanten met al een boardingkaart in het bezit uit de rij gehaald en meegenomen naar de bagage drop-off balie. Er waren maar slechts twee balies open waardoor mijn klanten pas om 05.40 uur aan de beurt waren. Met vertrek van de vlucht om 06.10 uur zijn ze geweigerd om in te stappen en achtergebleven. Twee dagen later zijn ze met Corendon Airlines vertrokken en lieten mij weten, dat er wederom chaos bij Eurowings was en dat Corendon Airlines alles keurig op orde had.”

Geen nieuwe boekingen meer
Het is voor Monique een reden om geen nieuwe boekingen meer aan te nemen met vertrek op korte termijn. “Dit soort acties van reisorganisaties brengt weer de nodige inspanning om een alternatief te zoeken voor mijn klanten. Veelal heeft men in januari geboekt met aantrekkelijke prijzen en dan zie je nu reissommen die werkelijk nergens op slaan. Ik weet totaal niet wat er deze zomer op mij af gaat komen en concentreer me nu op dat wat gaat komen en boekingen met vertrekken na 1 september”, vervolgt Monique.

Verder benadrukt ze dat Duitsland inderdaad het verplichte coronabewijs heeft geschrapt, maar dat de airline zelf mag bepalen wat de regels zijn. “Zo kun je nog niet zonder coronabewijs met alle airlines vliegen. Zodra ik de reisbescheiden ontvang, check ik dit dus op de website van de desbetreffende airline”, sluit Monique mee af.