Begin deze week werd bekend dat Martin de Boer - nadat hij vier jaar directeur marketing & communicatie was bij EuroParcs – terugkeert bij Corendon. We vroegen de Volendammer naar zijn nieuwe job en plannen voor de komende tijd. “Mijn kracht ligt in het balanceren tussen langetermijnstrategie en kortetermijn-actie.”
De Boer omschrijft zichzelf als een nuchtere Volendammer met een enorme passie voor de reisbranche. “Marketing, reizen, gastvrijheid en het creëren van onvergetelijke ervaringen voor klanten staan centraal in alles wat ik doe.” Zoals gezegd was De Boer de afgelopen vier jaar directeur bij EuroParcs. Daar heeft hij naar eigen zeggen zijn leiderschapsstijl sterk ontwikkeld. “Mede door de samenwerking met Private Equity. Dit heeft me geleerd om niet alleen op operationeel niveau te sturen, maar vooral strategisch te kijken naar het creëren van lange termijn waarde. Tegelijkertijd hebben de veranderende marktomstandigheden in de vakantieparkenbranche – waarin wendbaarheid en snel inspelen op ontwikkelingen cruciaal zijn – mijn leiderschapsaanpak verder aangescherpt.”
Gevraagd naar verschillen tussen EuroParcs en Corendon wijst de Volendammer eerst op de familiaire oorsprong die zowel Corendon als EuroParcs kennen. “Beide bedrijven hebben hun oorsprong als familiebedrijf, maar zijn in hun ontwikkeling een andere weg ingeslagen. EuroParcs heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op groei via Private Equity, terwijl Corendon een echt familiebedrijf is gebleven. Dit verschil zie je duidelijk terug in de bedrijfscultuur. Ondanks de verschillen tussen beide bedrijven, zie je in zowel EuroParcs als Corendon dat ondernemerschap en creativiteit een grote rol spelen, wat precies bij mij past.”
Vakantie gaat verder dan alleen bestemmingen en accommodaties
Je noemt Corendon een “warm bad”. Wat trekt jou het meest aan in het bedrijf en maakt dat je je er zo mee verbonden voelt?
“Wat mij het meest aantrekt aan Corendon is het echte familiegevoel. Het is een bedrijf dat met passie is opgebouwd door Atilay en Gunay en een hechte groep collega’s die zich dagelijks vol energie inzetten om gasten een onbekommerde vakantie te bieden. Die gedrevenheid en betrokkenheid zorgen voor een uniek bedrijf. Dat maakt dat ik me zo verbonden voel met Corendon – het is meer dan een bedrijf, het is een familie die met hart en ziel werkt aan de mooiste reiservaringen."
“Mijn mooiste reiservaring ligt op Curaçao”, gaat de commercieel directeur verder. “Tijdens mijn eerste bezoek aan het eiland ontdekte ik niet alleen de prachtige stranden en het ontspannen vakantiegevoel, maar maakte ik vooral echt kennis met de mensen en de lokale cultuur. Ik maakte kennis met de warmte, gastvrijheid en het levensritme van het eiland. Het was niet alleen een vakantie, maar een ervaring waarin ik me onderdompelde in de gewoontes, het eten en de verhalen van de locals.”
“Deze reis heeft mijn visie op de reisindustrie sterk beïnvloed. Vakantie gaat voor mij verder dan alleen mooie bestemmingen en accommodaties; het draait om beleving, verbinding en het creëren van bijzondere momenten. De vakantieganger wil meer dan alleen ontspanning – ze zoeken echte ervaringen, een gevoel van thuis ver weg van huis. Dit is iets wat ik altijd meeneem in mijn werk: hoe kunnen we niet alleen een verblijf aanbieden, maar een herinnering die blijft hangen? Dat is wat een reis echt bijzonder maakt."
Hoe ben jij omgegaan met de veranderingen en uitdagingen in de reisbranche de afgelopen jaren?
“De reisbranche heeft de afgelopen jaren enorme veranderingen doorgemaakt, van de impact van corona tot veranderend consumentengedrag en economische onzekerheid. Ik val dan altijd terug op flexibiliteit, data en kijken naar wat de klant wil.”
Tijdens de coronaperiode zag je dat mensen anders gingen reizen, vertelt De Boer. “Van internationale vakanties naar meer binnenlandse of regionale bestemmingen. Bij EuroParcs hebben we hierop ingespeeld door samen te werken met Corendon, waarbij vakantie in eigen land een veilig alternatief werd. Door de samenwerking met Corendon bereikten we in één keer veel meer potentiële gasten. Dit vroeg om een snelle aanpassing in marketing en klantcommunicatie. Daarnaast hebben stijgende kosten en economische druk een nieuwe uitdaging gebracht, waarbij het essentieel is om slim in te spelen op de veranderende verwachtingen van consumenten. Klanten zoeken steeds vaker flexibiliteit en gemak. Dit betekent dat je als reisorganisatie of vakantieaanbieder hier continue op moet inspelen. Klanten boeken veel meer lastminute, verwachten meer ruimte in omboeken en annuleren.”
“Mijn kracht ligt in het balanceren tussen langetermijnstrategie en kortetermijnactie. Door te investeren in innovatie, digitalisering en klantinzichten, blijf je als merk relevant en wendbaar. Of het nu gaat om het herpositioneren van een product, het optimaliseren van distributiekanalen of het versterken van klantloyaliteit, je moet altijd blijven inspelen op wat de markt van je vraagt."
Wat breng je mee in je nieuwe rol als Commercieel Directeur?
“Ik hoop vooral een goede balans te brengen in de korte termijn campagnes en de langetermijn strategie. Waarbij we ook inzetten op innovatie en een nog verdere vorm van digitalisering.”
Wat wil je dan als eerste oppakken?
“Ik kijk vooral uit naar de samenwerking met de Corendon-collega’s om de groei van de afgelopen jaren door te zetten. Afgelopen periode heb ik zelf een reis gemaakt en dan zie je wel zaken in de customer journey die je wilt aanpakken, maar die zijn er overal. Daarnaast wil ik de ontwikkelingen op AI gebied heel nauw volgen en inzetten voor een nog betere klantervaring.”
Afsluitend laat De Boer weten dat hij als manager gelooft in de kracht van samenwerking en het motiveren van teams om samen successen te behalen. “Ik wil een echt ‘vrienden-team’ creëren dat samen knalt!”