DEVENTER - Reisbizz Magazine bezocht Deventer, hometown van Paul Backer, directeur/eigenaar van Tioga Tours en Fly to the West. Met zijn expertise op het gebied van reizen naar Amerika en Canada weet hij samen met zijn vrouw en tevens zakenpartner het ‘American Dream’ gevoel over te brengen naar de klant. In de nieuwe ‘Koken met’ delen Paul en Iris het verhaal over hoe hun liefde voor elkaar - en voor Amerika – is ontstaan en vertellen ze meer over Tioga Tours en Fly to the West.
We raken al gauw aan de praat over hoe het stel elkaar leerden kennen. Iris besloot Paul te helpen met het organiseren van zijn reizen en werden zo naast levenspartners ook zakenpartners. Met de groepsrondreizen die het stel organiseerden bezochten ze in drie weken tijd ‘De Best of the West’ waarbij ze vanuit Los Angeles via Las Vegas en Monument Valley de nationale parken bezochten. “Dat waren fantastische reizen waar we nog goede vrienden aan over hebben gehouden. Na verloop van tijd ontstond de vraag of we ook individuele reizen konden aanbieden. Het internet kwam net op, dus ben ik een website in elkaar gaan prutsen die goed werd gevonden door Google. Vervolgens begonnen de boekingen vanzelf te lopen. Terwijl we aan het rondreizen waren, checkte ik onderweg bij de receptie van de campings de boekingen. En maar hopen dat er niemand voor me was, want je moest nog inbellen via een draad en een modem en dat kostte tijd. Ik kan de geluiden van het verbinden nog zo oproepen”, lacht Paul.
De naam Tioga Tours
Dagelijks houden ze zich druk bezig met het samenstellen van reizen voor Tioga Tours. Uit nieuwsgierigheid vraag ik waar de naam vandaan komt. “Daar zit wel een verhaal achter. Elke keer als wij tijdens de reizen door Yosemite NP reden, was de Tioga Pass gesloten. Meestal vanwege slecht weer en het bordje ‘closed’ kwam keer op keer in beeld. Het werd onderhand een obsessie voor me, ik moest ‘m toch echt een keer ontdekken. Dat is gelukt en tegelijk werd de naam Tioga Tours geboren.”
Trechteren
Naast Tioga Tours heeft het stel in 2016 Fly to the West opgezet met het idee om de verkoop via reisagenten te stimuleren. “De verkoop gaat goed, al heb ik wel mijn bedenkingen. Als je als reisagent drie touroperators een offerte laat opmaken voor je klant, duikt de conversie naar beneden. Daar hebben wij last van. Ik vind dat er door sommige reisagenten meer getrechterd moet worden. Luister goed naar de klantwens, denk klantgericht en gebruik je kennis. Daar moet echt meer aandacht aan worden besteed om het ook voor touroperators aantrekkelijk te houden reizen via retail te blijven verkopen. Het kost nu te veel tijd en levert irritaties op aan beide kanten.”
Ben je benieuwd naar het liefdesverhaal van Paul en Iris en wil je meer lezen over hun passie voor Amerika? Lees dan het volledige interview in de laatste uitgave van Reisbizz Magazine.