BERLIJN – Qatar Airways wil het aantal vluchten komende zomer met een vijfde uitbreiden ten opzichte van 2022. De maatschappij gaat vliegen naar 7 nieuwe bestemmingen, hervat vluchten naar 11 bestemmingen die door de coronacrisis waren stopgezet en verhoogt de frequentie in 35 markten. Tot eind maart volgend jaar wil de airline het netwerk hebben uitgebouwd tot 174 bestemmingen.
Dat maakte topman Akbar Al Baker dinsdag in Berlijn bekend op de eerste dag van de toerismebeurs ITB Berlin 2023.
Bij de nieuwe bestemmingen gaat het om Chittagong (Bangladesh), Juba (Zuid-Soedan), Kinshasa (Congo), Trabzon (Turkije), Medan (Indonesië) en Lyon en Toulouse. Qatar Airways keert terug naar Beijing, Tokyo Haneda en Osaka, Buenos Aires, Phnom Penh, Casablanca, Marrakesh, Davao, Ras Al Khaimah, Birmingham en Nice. Medan en Chittagong volgen pas in 2024. In het lijstje met extra frequenties ontbreekt Amsterdam, maar sinds december heeft Qatar het aantal vluchten al uitgebreid tot 10 per week. Londen Heathrow gaat van 42 naar 45 keer per week.
Voor een aantal nieuwe bestemmingen moet de startdatum nog worden bevestigd. “De reden dat we voorzichtig zijn met het noemen van data is dat het afhangt van de aflevering van vliegtuigen van Airbus en Boeing. Helaas hebben zij dat niet zelf in de hand, beide hebben te maken met dezelfde leveringsproblemen, waarvan ik vrees dat ze nog wel even zullen duren”, zei Al Baker. Qatar Airways heeft eerder dit jaar haar conflict met Airbus bijgelegd en wacht nu op de aflevering van vier A350-1000’s, die zij eerder niet wilde afnemen. Ook levert Airbus alsnog 50 A321neo’s, maar onduidelijk is nog wanneer de eerste komt. Hetzelfde geldt voor de 25 Boeing MAX 10s die Qatar vorig jaar bestelde.
Win-win situatie
Al Baker wilde tijdens de persconferentie niet te veel ingaan op de overeenkomst met Airbus: “We praten hier niet over vliegtuigen, maar over toerisme. Maar de vriendschappelijke overeenkomst is een win-win situatie voor ons beiden. Ik kijk uit naar onze sterke partnerschap met Airbus en we kijken samen naar de toekomst.”
Al Baker zei dat Qatar Airways volledig is toegewijd aan de Duitse markt. München en Berlijn worden 14 keer per week bediend, de hoofdstad vanaf juli. Volgens de CEO is er ruimte in de markt om Berlijn vaker aan te vliegen en wil hij graag in dat gat springen. Frankfurt staat 21 keer in de dienstregeling. Düsseldorf wordt uitgebouwd tot 11 vluchten per week vanaf november. De Duitse markt omvatte vorig jaar ongeveer 250.000 passagiers. In haar zogeheten ‘Politik-Brief’ haalde Lufthansa juist maandag uit naar de ongebreidelde groei die Qatar in Europa krijgt aangeboden dankzij het nieuwe luchtvaartverdrag tussen de EU en de Golfstaat.