8 mei 2024
Thumbnail voor Reisbizz met TUI naar Rhodos: hoe is de situatie nu?

Reisbizz met TUI naar Rhodos: hoe is de situatie nu?

RHODOS-STAD – De bosbranden op Rhodos waren dagenlang voorpaginanieuws in de Nederlandse media. Duizenden toeristen werden geëvacueerd en vluchten werden geschrapt.  Afgelopen donderdag vloog Reisbizz op uitnodiging van TUI naar het eiland om de situatie ter plekke te bekijken.


Het is tegen middernacht wanneer ik land op de luchthaven van Rhodos. De vlucht naar het eiland zat vol Nederlandse toeristen. Buiten staat er een taxi klaar die mij naar het Atlantica Aegean Blue Hotel in Kolymbia brengt. De rit verloopt soepel en hoewel ik vroeg op moet de volgende ochtend, drink ik samen met Petra Kok, Head of External Communications & Woordvoerder bij TUI Nederland, een drankje. We praten over de persreis, wat er op het schema staat en onze verwachtingen.

Geen klimaatverandering, maar klimaatcrisis
Vrijdagochtend worden we opgehaald door Evangelos Georgiou, woordvoerder van TUI in Griekenland. Met een groep van uiteindelijk twaalf personen, bestaande uit journalisten en het hoofd communicatie van TUI, rijden we naar Rhodos-stad. Hier worden we verwelkomd door George Chatzimarkos, gouverneur van de Zuid-Egeïsche regio. "Dank jullie wel voor het komen", begint Chatzimarkos. De gouverneur vertelt ons over hoe zij de brand hebben ervaren. "In zes uur tijd hebben wij vijfentwintigduizend gasten geëvacueerd, zonder enige calamiteiten." Van de zeshonderd hotels op Rhodos zijn er nog twee gesloten, op verzoek van de eigenaren. Chatzimarkos zegt dat dit soort natuurrampen in de toekomst alleen maar zullen toenemen, ook staat hij even stil bij de ramp in Maui, Hawaii. "We praten niet meer over klimaatverandering, maar over een klimaatcrisis", gaat hij verder.

Veiligheid steeds belangrijker
Volgens de gouverneur zullen klanten veiligheid steeds meer meewegen bij de keuze van hun vakanties. Hij is trots op het feit hoe ze samen met de eilandbewoners hebben gehandeld tijdens de crisis. “We hebben laten zien hoe efficiënt we zijn in tijden van nood. De veiligheid van de gasten had onze prioriteit.” Nu, bijna een maand na de bosbranden, wordt er weer volop geboekt en is er een bezettingsgraad van 93 procent in de hotels.

Na ons bezoek aan de gouverneur worden we door Rhodos-Stad geleid. Hier merk je niets van de brand. In de vele kronkelstraatjes wemelt het van de toeristen: gezinnen met kinderen, vriendengroepen, stelletjes, ze zijn er allemaal. Het leven gaat hier door en dat is iets wat we vaker horen tijdens de reis. Na de wandeling door het oude stadsgedeelte gaan we op bezoek bij diverse hotels, waar we spreken met verschillende hoteleigenaren over hun ervaringen tijdens de crisis, waaronder ook Dimitris en Vassilis Nicolaides.

Emissievrij hotel
De twee broers zijn eigenaar van Atlantica Hotels and Resorts. Ze verwelkomen ons in het Mylos Restaurant, waar we uitgebreid dineren met de mannen. Ook zij uiten hun trots over de saamhorigheid van het volk, maar geven ook aan dat veranderingen nodig zijn. "Momenteel werken we samen met TUI aan het CO-lab. Dit is een duurzaamheidsinitiatief waarbij wij verschillende maatregelen nemen om duurzamer te werken. Denk aan recycling, zonnepanelen en het verminderen van plastic gebruik. Ons doel is om een hotel te worden zonder emissies. De recente bosbranden laten ons zien dat dit meer dan ooit nodig is."

Misverstanden
De bosbranden hebben Rhodos flink op z'n kop gezet, dat is een feit, maar het heeft het eiland ook sterker gemaakt. Tijdens de reis horen we verschillende verhalen over hoe het volk samenkwam om te helpen, jong of oud, iedereen heeft zijn steentje bijgedragen. Een groot misverstand was volgens Kyriakos Sarikas, Media Marketing Manager van H Hotels, is dat het eiland compleet verwoest is door de branden. Dat is niet zo, integendeel zelfs, je ziet weinig van de verwoestingen en de toeristen genieten weer van het eiland.