8 mei 2024
Thumbnail voor ‘Reisorganisatie niet aansprakelijk voor gemiste vlucht door rijen bij security’

‘Reisorganisatie niet aansprakelijk voor gemiste vlucht door rijen bij security’

LEUSDEN - In een recente uitspraak van de Geschillencommissie Reizen is bekendgemaakt dat reizigers die hun vlucht missen hun schade niet terug kunnen claimen bij de desbetreffende reisorganisator, ongeacht of tijdig ingecheckt te zijn. Dat laat de ANVR weten.


In de zaak die is voorgelegd bij de geschillencommissie waren reizigers die de dupe waren van een gemiste vlucht op tijd aanwezig en hadden ze hun bagage tijdig ingecheckt. Door lange rijen op de luchthaven misten deze reizigers echter hun vlucht. Vervolgens werd de reisorganisator hiervoor benaderd. 

Het oordeel van de geschillencommissie hierop was dat het inchecken van de bagage het beginpunt van de pakketreis was, maar dat er geen sprake was van een non-conformiteit. Dat houdt in dat reisdiensten die deel uitmaken van de pakketreis niet of niet goed uitgevoerd worden. De reis tussen het droppen van de bagage en de gate is volgens de commissie geen onderdeel van de reisdiensten. Hierdoor valt dit buiten de verantwoordelijkheid van de reisorganisator en is die niet aansprakelijk. 

De ANVR vermeld dat het belangrijk blijft dat reizigers bij het missen van een vlucht beroep kunnen doen op hulp en bijstand en dat de reisorganisator alles zal doen om hulp te bieden met het vinden van een andere vlucht. Gedupeerden kunnen hun schade bij Schiphol claimen, de termijn voor deze zaak is echter verlopen.