DEN HAAG - Frank Oostdam, voorzitter van de branchevereniging van reisorganisaties, laat weten "gematigd positief" te zijn over het beheersen van de drukte op luchthaven Schiphol de komende maanden. Onder de met Schiphol besproken maatregelen vallen onder meer de instroom van meer personeel, training voor nieuwe werknemers verkorten en meer personeel van reisorganisaties op het vliegveld. "Dat moet de truc gaan zijn", aldus Oostdam.
De ANVR is wel optimistisch over de inzet van Schiphol, en noemt het personeelsprobleem "beheersbaar". Ondanks het personeelstekort zou er al een wachttijd zijn vanwege de naweeën van de coronapandemie, zegt Oostdam. Reizigers moeten voor sommige landen namelijk nog steeds een QR-code of gezondheidsbewijs kunnen tonen. Dat kost reisorganisaties extra tijd om te controleren.
Kantoorpersoneel
Schiphol zelf zette de afgelopen tijd al meer kantoorpersoneel in op de luchthaven om passagiersstromen in goede banen te leiden. De reisorganisaties gaan dit ook doen. "De komende tijd volgen er vaker gesprekken tussen Schiphol en de ANVR om de drukte in de gaten te houden", aldus Oostdam.