Martine de Knoop, directeur van The Travel Club, ziet een groei van jonge ZRA’s binnen het bedrijf. Uit een rondvraag van Reisbizz onder een groep reisagenten blijkt dat meerdere ZRA’s dit zien als een mooie kans om van elkaar te leren.
Geduchte concurrentie of kan de nieuwe generatie zelfstandig reisadviseurs niet op tegen de bergen ervaring van de oudere ZRA’s? Volgens Anita Martland van Personal Touch Travel is een combinatie veel beter. “De oudere ZRA’s hebben meer ervaring, maar de jongere ZRA werkt op een heel ander manier. Zij weten als geen ander hoe je goed met sociale media omgaat, een plek waar nog veel winst te halen valt. Ik denk juist dat we van elkaar kunnen leren.”
Hans de Zwart van Travel2C sluit zich hierbij aan. “Ik vind het een prima ontwikkeling. Voor mij is het een win-win situatie, zeker in een franchiseorganisatie waarvan de basis toch samenwerken en elkaar ondersteunen is. Een nieuwe generatie met mooie ideeën die de ervaren reisagenten aanvult. Prima dus.”
Ook Rutgher Verstrepen, Salesmanager Retail bij Corendon, vindt de verjonging binnen de pool van ZRA’s een mooie ontwikkeling. “Hopelijk verjongt de doelgroep mee en evolueert de hele reisbranche. Laten we nieuwe ideeën en perspectieven bedenken over hoe we vakanties vieren in de toekomst en hoe we de daarbij horende doelgroep kunnen bereiken. Daar moeten we nu mee aan de slag.”