24 november 2024
Thumbnail voor Schiphol wil tarieven fors verhogen, BARIN overweegt juridische stappen

Schiphol wil tarieven fors verhogen, BARIN overweegt juridische stappen

SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappijen overwegen juridische stappen te nemen tegen Schiphol Group nu de luchthavenonderneming te kennen heeft gegeven de tarieven de komende jaren fors te willen verhogen. Dat meldt voorzitter Marnix Fruitema van de Board of Airline Representatives (BARIN) tegenover het FD.

Het dagblad meldt dat Schiphol Group de havengelden die luchtvaartmaatschappijen betalen vanaf 2023 stapsgewijs met veertig procent wil verhogen. Het zou gaan om een soort naheffing, waarmee Schiphol een deel van zijn 'coronarekening' doorgeeft aan zijn gebruikers. De luchthaven loopt een miljard euro mis door de coronacrisis.

Het voornemen om de tarieven te verhogen zou woensdagavond bij de luchtvaartmaatschappijen zijn neergelegd. Naar verluidt wil de luchthaven op die manier 380 miljoen binnenhalen. Tijdens eerdere overlegrondes heeft de BARIN al geprotesteerd tegen het voornemen, tevergeefs zo blijkt nu.

De luchtvaartmaatschappijen vinden het ‘onacceptabel’ dat Schiphol zijn exploitatieverliezen op hen afschuift. De BARIN meldde onlangs in een interne nieuwsbrief al te vrezen dat Schiphol de veel hoger dan verwachte kosten voor de bouw van de nieuwe A-pier op hun bordje legt.

KLM, maar ook andere maatschappijen die op Schiphol actief zijn, hebben zelf zware verliezen geleden. In 2020 en en ook dit jaar hebben ze veel minder gebruik gemaakt van de faciliteiten op Schiphol. Een navordering vinden ze ook daarom niet gepast.

Schiphol werpt tegen dat de uitgaven voor het onderhoud van de zes banen, de terminals en pieren in coronatijd gewoon doorliepen. Ook zou er nu ruimte zijn voor een tariefsverhoging omdat Schiphol goedkoop is ten opzichte van de concurrentie. De luchthaven zegt bovendien te handelen volgens de wettelijke regels; in uitzonderlijke omstandigheden is een naheffing toegestaan.

De brancheorganisatie is van plan een procedure te beginnen bij toezichthouder ACM en overweegt ook andere juridische stappen. "Is dit geen misbruik van je positie als monopolist?", vraagt Fruitema zich af in het FD.

Reactie Schiphol
Schiphol meldt in een reactie aan deze site dat het niet kan bevestigen van plan te zijn om de havengelden inderdaad met veertig procent te verhogen. "Airlines hebben tot 13 oktober de tijd een zienswijze in te dienen. Vervolgens stellen we de haventarieven 31 oktober definitief vast."

De voorgenomen verrekening doet Schiphol Group "na een zorgvuldige afweging van de belangen van alle partijen", meldt een woordvoerder. "Het bedrag dat we willen verrekenen, is lager dan de gemiste inkomsten. Dat komt doordat we onze eigen uitgaven naar beneden hebben gebracht, de NOW-subsidie en omdat we nog een eigen financiële bijdrage doen. Het bedrag dat we wel verrekenen, hebben we echt nodig voor onze eigen financiële gezondheid en om kwaliteit te blijven leveren aan luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers."

Volgens de woordvoerder zijn de door Schiphol beoogde nieuwe tarieven "zeer competitief" ten opzichte van de andere hubs in Europa.