19 mei 2024
Thumbnail voor SGR met voucherfonds voor rechter gesleept door reisagenten

SGR met voucherfonds voor rechter gesleept door reisagenten

ROTTERDAM - Een groep reisorganisaties claimt dat ze achter worden gesteld bij de toekenning van overheidssteun die is opgesteld in het voucherfonds. In een brief aan het ministerie van Economische Zaken hebben reisagenten de kwestie aangekaart en hebben vervolgens een kort geding aangespannen tegen de SGR, meldt het Financieel Dagblad.


Onder andere D-reizen meent miljoenen te weinig steun te krijgen. Volgens Jan Henne De Dijn van Drt Groep, de groep rond D-reizen, leidt dat tot liquiditeitsproblemen bij de reisbemiddelaar. “Als er niets gebeurt, dan krijg je een kettingreactie die de hele branche raakt. We moeten dit oplossen.”

Samen met andere reisagenten heeft de reisondernemer besloten een kort geding aan te spannen tegen de SGR die het voucherfonds beheert en de uitkeringen doet aan getroffen reisondernemers. Komende week dient de zaak voor de voorzieningenrechter van de rechtbank in Rotterdam.

Ook Corendon heeft problemen met de uit te betalen vouchers aan klanten. Aan het Financieel Dagblad laat Corendon-CEO Steven van der Heijden weten dat zij zonder het garantiefonds niet uit kunnen betalen. “Daarom is een storm van boosheid en ellende over ons neergedaald.” Hij houdt er rekening mee dat allerlei partijen juridische stappen zullen nemen. Wel gaat hij er vanuit dat het voucherfonds, tegen de tijd dat de rechter zich ermee gaat bemoeien, allang in werking is.

Voor reisagenten, zoals D-reizen, gelden minder gunstige voorwaarden dan voor touroperators, meldt Henne De Dijn. “De SGR weigert deze groep reisagenten 80 procent van de volledige voucher te financieren. De SGR is slechts bereid om het deel te financieren dat ‘eigen omzet’ is. Deze eis stelt de SGR niet aan touroperators.” Volgens de SGR voldoen reisagenten, zoals D-reizen, niet aan alle eisen.

Henne De Dijn meldt dat hij voor 40 miljoen euro aan vouchers uit heeft staan. Er werd gevraagd om een lening van 19 miljoen euro, maar hij kreeg slechts tien miljoen euro. “De reden is dat wij klantengeld zouden hebben vastgehouden. Maar dat heeft iedereen gedaan. SGR meent dat wij dat geld direct hadden moeten doorstorten naar de touroperators waar wij zaken mee doen”, vertelt Henne De Dijn aan het Financieel Dagblad.