19 juni 2024
Thumbnail voor Sunny Cars: steeds meer klanten kiezen voor een all-in huurauto

Sunny Cars: steeds meer klanten kiezen voor een all-in huurauto

Sunny Cars heeft dit voorjaar een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder 1.000 Nederlanders ouder dan 25 jaar om meer inzicht te krijgen in het gedrag en de voorkeuren van autohuurders. Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer mensen tijdens hun vakantie kiezen voor het gemak van een huurauto, waarbij de voorkeur uitgaat naar aanbieders die een all-in huurpakket aanbieden om extra kosten te vermijden.

Maar liefst 4 op de 5 respondenten die afgelopen drie jaar een auto huurden, zijn van plan dit de komende drie jaar opnieuw te doen. 45% van de bevraagde Nederlanders heeft in deze periode vaker dan één keer per jaar een auto gehuurd. Het lezen van de huurovereenkomst wordt door meer dan de helft gedaan, maar slechts 37% begrijpt het daadwerkelijk. Opvallend is dat vooral 40-plussers aangeven precies te weten wat gedekt wordt door de schade- en diefstalverzekering. Daarnaast verdiept 9% zich niet in de voorwaarden en accepteert deze zoals ze zijn.

“Tip voor de reisagent om dus altijd de voucher goed te bespreken met de klant. Zo komt de klant niet voor verrassingen te staan en is hij volledig op de hoogte van ons uitgebreide pakket,” vertelt Hans Knottnerus, Managing Director Nederland, België en Frankrijk. “Wij staan voor autohuur zonder zorgen en daarom is elke klant nog eens extra gedekt tegen glas, banden, bodem en dakschade en hebben wij een extra WA-verzekering afgesloten tot 10 miljoen Euro. Ook zorgen we standaard voor een terugbetaling van het eigen risico.”

All-in autohuurpakketten het populairst 
Naast de prijs zijn de huurvoorwaarden voor een meerderheid van de Nederlanders (54%) uitermate belangrijk bij het kiezen van een huurauto. Belangrijke factoren hierbij zijn dat alle kosten inbegrepen zijn (61%), er geen eigen risico is (47%) en er onbeperkte kilometers inbegrepen zijn (46%). Het is dan ook niet gek dat 2 op de 3 autohuurders qua verzekeringen kiezen voor een all-in verzekering, eerder dan voor de noodzakelijke basis te gaan of losse, aanvullende verzekeringen te nemen. Toch zegt 39% van alle autohuurders wel eens te hebben bijbetaald voor extra verzekeringen. 

“We merken helaas nog steeds, zoals uit het onderzoek ook is gebleken, dat er vanwege verwarring toch extra verzekeringen worden afgesloten. Zeker na een lange vlucht kan ik me heel goed voorstellen dat klanten beginnen te twijfelen als zij deze vraag krijgen,” vertelt Knottnerus. “Er is niets zo vervelender dan zo je vakantie te starten. Attendeer je klant er altijd op dat zij tegen elke aangeboden verzekering nee kunnen zeggen. Bij Sunny Cars ben je volledig verzekerd en zijn er geen onverwachte kosten. Verder geniet je ook van ongelimiteerde kilometers, zodat je zonder zorgen de weg op kan.”