14 november 2024
Thumbnail voor TUI met 120 reisagenten naar Dominicaanse Republiek: ‘Cross border verkoop steeds belangrijker’

TUI met 120 reisagenten naar Dominicaanse Republiek: ‘Cross border verkoop steeds belangrijker’

TUI nam vorige maand 120 reisagenten uit België, Nederland en ook Curaçao mee voor de TUI Experience naar de Dominicaanse Republiek. “Dit zonovergoten land moest weer even onder de aandacht worden gebracht.” Reisbizz sprak met Chantal van der Meer, die namens TUI samen met onder andere Dimitri Joannides en Vivian Heijnen mee was tijdens de reis.

Waarom is het voor jullie belangrijk om de Nederlandse en Belgische tak van TUI-retail voor dit soort reizen samen te voegen?
“TUI heeft steeds meer cross border aanbod. In Trips is het aanbod van Flight only al helemaal ‘BENE’, maar ook wordt steeds meer pakketaanbod met vertrekken vanuit België boekbaar gemaakt voor de Nederlandse reisagent en andersom. Daarnaast is er nauwelijks verschil tussen de Nederlandse en Belgische reisagent. Wanneer je een interessant programma neer kunt zetten waarin het ontdekken van de bestemming d.m.v. diverse excursies, hotelbezoeken bij onze belangrijkste partners en goed eten combineert, heb je al snel een mooie reis met elkaar.”

Waarom verdiende de Dominicaanse Republiek volgens jullie extra aandacht?
“De Dominicaanse Republiek is een mooie bestemming welke voor zowel Nederland als België wel een goede boost kan gebruiken. Veel reisagenten zijn hier of nog niet geweest, of al heel lang geleden. Reden genoeg dus om deze bestemming opnieuw met elkaar te ontdekken. De afgelopen jaren zijn er goede resorts bijgekomen, maar vooral ook door de renovatie van het Riu Palace Bavaro werd het tijd om deze bestemming te bezoeken.”

Wat hoopten jullie uit deze reis te halen?
“Naast een mooie nieuwe kennismaking met de ketens RIU en Royalton op deze bestemming, natuurlijk ook het ontdekken van de regio Punta Cana. Door middel van een mooie excursie naar Saona Island, laten we ook zien dat er mooie excursies geboekt kunnen worden. Daarbij is het natuurlijk een hele mooi kans om de Belgische en Nederlandse agenten beter met elkaar kennis te laten maken. Dit hebben we gedaan door in een spelvorm de Riu hotels te ontdekken. Met gemixte groepen werden er door de verschillende Riu-hotels opdrachten gedaan. Daarnaast kreeg iedereen een ‘buddy’ toegewezen. Op een leuke manier moest je deze ‘buddy’ zien te vinden. Hierbij werd een foto gedeeld waarbij het winnende duo ook nog eens een prijs won. Een leuke manier om zo’n grote groep toch te mixen!”

En hoe hebben jullie de reis ervaren?
“De samenwerking voorafgaand aan deze reis met onze Belgische collega’s ging als vanzelf. In het verleden zijn er ook al diverse BENE-reizen georganiseerd en gedurende het jaar zijn we vanuit beide landen continue bezig om de product kennis te vergroten. Steeds meer zoeken we elkaar op in de events en studiereizen. Natuurlijk zijn er verschillen tussen de twee markten, maar overeenkomsten zijn er ook genoeg. Op de bestemming zelf verliep alles perfect. We hebben door verschillende spelelementen in te zetten de hoop gehad dat er een leuke mix zou ontstaan,  maar waren verrast hoe vanzelfsprekend de mix tussen de agenten verliep.”

Wat was jouw eigen hoogtepunt?
“We hebben diverse thema party’s met elkaar gevierd. Twee white party’s en een pink party stonden op het programma. Eén ding is wel duidelijk, feesten kunnen de beide landen als de beste! Naast de party’s was het ook geweldig om met twee catamaran boten naar Saona Island te varen.”

Zijn jullie van plan om vaker dit soort BENEtrips te organiseren?
“De BENE trips zullen in de toekomst wellicht alleen maar meer worden georganiseerd. Naast dat we het zelf ook altijd erg leuk vinden om met de beide markten op reis te gaan, krijgt dit steeds meer een meerwaarde door het cross border aanbod. Er zijn tal van bestemmingen waarbij dit kan. Hierin kijken we altijd waar er vanuit TUI behoefte is om te promoten, maar is het natuurlijk ook fijn om de juiste medewerking te krijgen van bijvoorbeeld een tourist board of hotelpartners. Het is namelijk een behoorlijke logistieke uitdaging om zo’n grote groep te laten verblijven en natuurlijk ook te vervoeren. We genieten uiteraard ook zelf tijdens zo’n reis, maar het is altijd weer fijn om iedereen weer gezond en wel mee naar huis te nemen. Het blijft toch een grote verantwoordelijkheid.”