RIJSWIJK - Sinds maandag 23 augustus trekt het TUI Sales Team samen met collega's van andere afdelingen het land, in om eindelijk weer eens live bij te praten met reisagenten. Ook Petra Kok, woordvoerster van TUI, ging 'on the road' en praat ons bij over de Sales Run die nog tot 23 september duurt. "Ik heb me altijd graag aangemeld als ‘vrijwilliger’. Ik vind het belangrijk om directe informatie te krijgen van de mensen die dagelijks in contact zijn met klanten", vertelt ze enthousiast aan Reisbizz.nl.
Hoe voelt het om weer persoonlijk langs de reisagenten te gaan en elkaar weer live te ontmoeten?
"Ik vind dat geweldig! Ook pre-corona werd jaarlijks een salesrun gehouden door mijn sales collega’s en ik heb me altijd graag aangemeld als ‘vrijwilliger’. Ik vind het belangrijk om directe informatie te krijgen van de mensen die dagelijks in contact zijn met klanten. Wat leeft er, wat zijn de vragen, waar lopen ze tegen aan. Combineer dat met cijfermatige informatie die we ook hebben en je hebt een heel goed beeld van wat er daadwerkelijk leeft.
Eigenlijk zouden politici die zich met toerisme bezighouden, ook een dag moeten meelopen. Ik merk regelmatig dat de kennis van onze branche erg te kort schiet. En net als ze bijgepraat zijn, wijzigt de persoon op die plek weer."
Kondigen jullie vooraf jullie komst aan of zijn het spontane bezoekjes?
"Elke salesrunner informeert de reisagenten die hij of zij bezoekt één of twee dagen van te voren per e-mail. Is het toevallig druk bij het reisbureau wanneer jij daar bent? Dan kom ik later terug of ik houd het heel kort, klanten gaan altijd voor wat mij betreft."
Welke afdelingen werken mee?
"Iedereen die bij TUI werkt kan zich aanmelden, dus het gezelschap is heel divers. Het Sales team zorgt voor een gedegen voorbereiding en briefing, dus iedereen kan meedoen. Mits je het leuk vindt en ook enthousiast wordt van deze gesprekken natuurlijk."
Wat is de insteek van de Salesrun?
"Je krijgt ook nieuwtjes en informatie mee, maar voornaamste insteek van deze salesrun is het persoonlijke contact. Elkaar weer zien, spreken en luisteren. En de salesrunners merken dat dit zeer gewaardeerd wordt door de bezochte reisagenten."
Ik neem aan dat niet alle ZRA’s bezocht kunnen worden?
"Met de aantallen ZRA’s die er zijn, kun je de salesrun dan wel over een heel jaar uitsmeren vrees ik. En bij mensen thuis op bezoek gaan is toch anders dan bij reisbureaus langs gaan. Ik weet dat het Sales team wel dezelfde informatie met hen gedeeld heeft via e-mail. En mogelijk gaan ze kleinere verzamelbijeenkomsten houden voor de ZRA’s. Via facebook zagen ZRA’s dat ik in de buurt was en nodigden me uit, dat lukt niet in het volle schema helaas. Maar ik had een reisbureau dat uitviel en kon toen mooi een extra bezoekje inplannen. Was inderdaad een ZRA daar vlak in de buurt."