Tv-programma's en series op de streamingdiensten hebben een aanzienlijke invloed op de reisplannen van Nederlandse vakantiegangers. Uit een recente enquête onder 1100 TUI-klanten blijkt dat 52 procent van de respondenten wel eens geïnspireerd is geraakt door een tv-programma of een serie voor een reis of vakantie. En van deze groep geeft maar liefst 59 procent aan de reis ook echt gemaakt te hebben.
Populaire programma’s op de Nederlandse tv-zenders komen steeds vaker vanaf een mooie bestemming. Denk aan het immens populaire B&B Vol Liefde of Het Perfecte Plaatje op Reis. Maar ook streamingdiensten als Netflix of HBO Max brengen series die op inspirerende locaties zijn opgenomen. Iconische decors van series als Yellowstone en The White Lotus trekken toeristisch bezoek aan, meldt TUI.
Welke programma’s noemen de respondenten als inspiratie en medebepaler van de bestemmingskeuze van een reis? Het vaakst worden toch Nederlandstalige series genoemd, aldus TUI. Hoog scoren Wie is de Mol, Floortje naar het Einde van de Wereld, B&B Vol Liefde en Ik Vertrek. Programma’s die niet alleen de volgende dag vaak gesprekstof zijn onder collega’s en met vrienden, maar die ook mensen inspireren voor hun keuze van de vakantiebestemming.
96 procent van reiservaringen maakt verwachting waar
Opvallend is dat 59 procent van de respondenten die aangeeft geïnspireerd te zijn door een serie of programma, ook daadwerkelijk een vakantie geboekt heeft naar de bestemming die zij door een tv-programma hebben ontdekt. Vaak zijn dit rondreizen (39 procent), gevolgd door zon- en strandvakanties (32 procent). 10 procent van de respondenten heeft een stedentrip geboekt en 2 procent boekte een cruisevakantie. Op de vraag of de reiservaring uiteindelijk de verwachtingen heeft waargemaakt, antwoordt een zeer overtuigende 96 procent van de ondervraagden bevestigend. Deze hoge tevredenheidsgraad is niet verbazingwekkend, want veel programma’s tonen de bestemming zoals ze is, zonder ze te promoten als toeristische bestemming.
Griekenland en Spanje zijn populair bij de Nederlandse vakantieganger, maar vooral B&B vol Liefde bracht deze landen mooi in beeld. Landen als IJsland, Zuid-Afrika, Mexico en Thailand zijn meer in de kijker van de vakantieganger gezet.
White Lotus-effect
En alhoewel de HBO Max serie niet in de top 10 voor Nederlanders staat, is het ‘White Lotus’ effect onmiskenbaar: een toegenomen belangstelling voor Thailand en het eiland Koh Samui in het bijzonder.
Ook voor wie een serie of programma niet de aanleiding was een specifieke locatie te bezoeken, gaat graag een kijkje nemen als je toch ter plaatse bent. Denk aan het pleintje voor het appartmenent van Emily in Paris. En de Kroatische stad Dubrovnik heeft voor Game of Thrones fans extra aantrekkingskracht als het decor van King’s landing. In Madrid is de gevel van Het Spaanse Nationale Onderzoeksraad gebouw een geliefd selfie-punt na de serie La Casa de Papel.