12 mei 2024
Thumbnail voor Vakantiebeurs: Thema van vakantie belangrijker voor consument dan de bestemming

Vakantiebeurs: Thema van vakantie belangrijker voor consument dan de bestemming

UTRECHT - Nederlanders hebben zich in 2022 vaker georiënteerd op vakanties dan in pre-coronajaar 2019. Dat blijkt uit onderzoek dat de Vakantiebeurs heeft laten uitvoeren door Red Online Marketing naar online zoekgedrag van consumenten. Populaire thema’s uit dit onderzoek zijn kamperen, all-inclusive en roadtrip. Volgens de Vakantiebeurs is er een explosieve groei te zien in online zoekopdrachten voor vakanties naar Curaçao.


“Dit onderzoek laat interessante resultaten zien van een reisbranche die volop in ontwikkeling is. Zo blijkt bijvoorbeeld dat het thema van een vakantie veel belangrijker is geworden dan de bestemming”, legt Marleen Rompen, beursmanager Vakantiebeurs, uit. Kamperen blijft ook na corona populair en het zoekgedrag rondom dit thema is vervijfvoudigd, blijkt uit het onderzoek. Nederlanders zoeken daarnaast anderhalf keer zo vaak naar all-inclusive vakanties. Andere populaire thema’s zoals het maken van een roadtrip is gegroeid met 52 procent en een adults-only vakantie is met een derde gegroeid ten opzichte van 2019. “Voor elk thema zijn er op de vakantiebeurs verschillende exposanten aanwezig. Of je nu op all-inclusive vakantie wilt of een rondreis wilt maken”, vervolgt Rompen. Last minute vakanties zijn ook populair met een groei van 43 procent.

Populaire bestemmingen
In de top 5 populairste bestemmingen is Curaçao op een vierde plaats geëindigd. “Met een groei in de zoekvolume van bijna 400 procent ten opzichte van 2019 is Curaçao met recht populair te noemen”, aldus Rompen. Het eiland zou gedurende de coronacrisis gezien worden als veilige keuze. Verder staat in de top 5 Spanje op de eerste plaats, gevolgd door Griekenland en Turkije. Kroatië sluit de top 5, die ten opzichte van 2019 een groeiende interesse van Nederlandse reizigers heeft van 60 procent.

Albanië is in 2022 de snelst opkomende vakantiebestemming geweest. “Afgelopen jaar was Albanië de bestemming van het tv-programma ‘Wie is de Mol’. Dit zou dit populariteit kunnen verklaren”, aldus Rompen. Costa Rica en Hurghada in Egypte vullen de top 3 aan.