19 mei 2024
Thumbnail voor Vakantievoorkeuren verschuiven: prijs weegt voor Nederlanders zwaarder dan bestemming

Vakantievoorkeuren verschuiven: prijs weegt voor Nederlanders zwaarder dan bestemming

Wanneer het op boeken aankomt, gaat de gemiddelde Nederlander dit jaar eerst aan de slag met een prijsonderzoek. Maar liefst 59 procent van de Nederlanders zegt zelfs dat de prijs van hun vakantie belangrijker is geworden dan de bestemming.

Dit blijkt uit onderzoek van TrustDeals. Onder veel Nederlanders heerst volgens het couponplatform niet langer de vraag 'waar wil ik heen?' maar 'waar kan ik het meeste waar voor mijn geld krijgen?'.

Wat verder opvalt in de resultaten van het onderzoek is dat meer dan vier op de tien Nederlanders (42 procent) besluiten om kortere vakanties te plannen vanwege de huidige prijzen. Vooral jongvolwassenen tussen de 18 en 34 jaar (52 procent) passen hun vakantieplannen om deze reden aan.

"Inflatie raakt ons allemaal en heeft ook een grote impact op hoe we onze vakanties plannen”, zegt Len van Uuden van TrustDeals. ‘’Je ziet dat mensen hun wensen aanpassen om met de stijgende prijzen om te gaan. Prijsbewustheid staat voorop, maar dit mag niet ten koste gaan van de ervaring. Het draait allemaal om het maximaliseren van de vakantiebeleving zonder de bankrekening te plunderen.”

Om de kosten verder te drukken kiest 44 procent van de Nederlanders tegenwoordig sneller voor accommodaties waar je zelf kunt koken.  Verder kiezen bijna vier op de tien Nederlanders (38 procent) specifiek voor een all-inclusive vakantie met als reden dat zij zo van tevoren precies weten wat de kosten zijn.