Dit is een persbericht.
Het Duitse incoming-toerisme bevestigt sinds het opheffen van de meeste aan de pandemie gerelateerde reisbeperkingen in 2022 opnieuw zijn sterke concurrentiepositie. In internationale herkomstlanden en marktsegmenten waar het vakantieland Duitsland al een toppositie had, neemt de vraag ondanks de uitdagingen na corona voortdurend toe. Actuele onderzoeken in opdracht van de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) bevestigen het succes van de herstelstrategie.
Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de DZT: “In de eerste twee jaar van de pandemie gingen reizigers wereldwijd vooral in eigen land op pad. In 2022 was er, ook in het Duitse incoming-toerisme, al een duidelijk herstel van internationale reizen uit Europa en de VS waarneembaar. Bij de reizen van Europeanen wereldwijd zagen we een positieve ontwikkeling: Duitsland was namelijk ook in het moeilijke jaar 2022 opnieuw de op een na populairste bestemming, na Spanje. In 2023 trekt de vraag wereldwijd verder aan. Met digitale innovaties en de focus op een duurzamer toerisme versterken we de concurrentiepositie van het vakantieland Duitsland in 2023 nog verder. Deze strategie wordt zowel door klanten als de internationale reisbranche gewaardeerd.”
2022: de stijgende lijn in het incoming-toerisme zet door – Nederland top markt
Het aantal internationale overnachtingen in Duitsland steeg volgens cijfers van het Duitse Statistisches Bundesamt in 2022 ten opzichte van het jaar daarvoor met 120 procent, van 31 naar 68,1 miljoen. Daarmee is het aantal internationale overnachtingen op 76 procent van het recordniveau van 2019 aanbeland.
Nederland staat met 10,3 miljoen overnachtingen bovenaan de ranglijst van Europese herkomstlanden en Duitsland is voor Nederlanders ook nog eens de populairste buitenlandse vakantiebestemming. Op nummer twee volgt Zwitserland met 5,8 miljoen overnachtingen. Oostenrijk staat met 3,6 miljoen overnachtingen op de derde plaats. Met kleine afstand volgt Polen op plaats vier, dat als eerste herkomstland in de top tien het niveau van voor de crisis overstijgt. De VS zijn als belangrijkste overzeese markt goed voor 5,4 miljoen overnachtingen.
Incoming-trends: reizen worden langer en online boekingen nemen toe
Het Europese marktaandeel van de herkomstregio’s voor vakantieland Duitsland steeg tijdens de pandemie van 74 naar 80 procent, en bleef in 2022 stabiel op dit niveau. Volgens het recentste trend telegram van IPK International betreffende Europa zijn privé- en vakantiereizen naar Duitsland op 78 procent van het niveau van voor de crisis, wat inhoudt dat deze zich sneller herstellen dan het zakelijke reissegment (68 procent). Desalniettemin weet Duitsland zijn positie als belangrijkste zakenreisbestemming voor Europeanen verder uit te bouwen.
Langere vakantiereizen vanuit Europa zijn met 79 procent al dichter bij het niveau van voor de crisis dan minivakanties (72 procent). Europese reizigers verblijven gemiddeld 6,5 nachten in Duitsland, een stijging van drie procent. Bij vakanties vanuit Europa naar Duitsland besteden reizigers nu gemiddeld 693 euro per reis (een stijging van acht procent). Het marktaandeel voor vakanties met trein en auto groeit. En waar in 2019 nog 85 procent van de reizigers vooraf online boekte, was dat in 2022 al 90 procent.
Vooruitblik 2023: Duitsland nog altijd een van de favoriete bestemmingen wereldwijd
Uit een onderzoek dat IPK International in opdracht van de DZT exclusief voor de ITB uitvoerde, blijkt dat al 71 procent van de internationale vakantiegangers wereldwijd aan het begin van het jaar heeft besloten in de komende twaalf maanden over de grens op reis te gaan.
Wereldwijd neemt Duitsland als bestemming de derde plek in, na Italië en Spanje en vóór Frankrijk en de VS. Dat dankt het land onder meer aan zijn sterke merkimago. Zo stond het merk Duitsland in 2022 voor de achtste keer op nummer één in de Anholt Ipsos Nation Brands Index (NBI), die zestig populaire landen wereldwijd met elkaar vergelijkt. Verder werkt ook het concurrerende prijsniveau in het voordeel van Duitsland. De gemiddelde prijs voor een hotelkamer lag volgens onderzoek van MKG Consulting in 2022 met 100,80 euro per nacht ruim onder die van de Europese concurrentie.
Meer reisplannen, ondanks hogere kosten
Uit de analyses van IPK International blijkt dat internationale reizen ook in 2023 zeer in trek blijven bij klanten. Zo staat wat consumentenbestedingen betreft een vakantie in het buitenland op een stabiele derde plek, na uitgaven voor levensmiddelen en gezondheid – en vóór uitgaven voor wonen, vrije tijd, vakantie in eigen land en kleding. Onderzoek bevestigt deze trend: bijna 60 procent van de Europeanen is van plan in de eerste helft van 2023 hetzelfde budget aan reizen te besteden als ze gewend zijn. Zo’n 16 procent houdt voor deze periode zelfs rekening met een hoger reisbudget.
Duitsland favoriet voor citytrips
Volgens IPK tonen potentiële toeristen voor Duitsland vooral interesse in citytrips (61 procent). 29 procent wil een rondreis maken en 21 procent gaat voor een vakantie in de natuur.
De combinatie van stad en natuur is in opmars: volgens onderzoeken die het Sinus-Institut in december 2022 in opdracht van de DZT uitvoerde, kan 54 procent van de ondervraagden zich voorstellen een citytrip te combineren met een verblijf in een natuurlijke omgeving, en 39 procent zou overwegen hun vakantie in de natuur te combineren met uitstapjes naar de stad.
Populaire bestemming voor duurzame vakanties
62 procent van de internationale CEO’s en key accounts uit het DZT Travel Industry Expert Panel zien in het boekgedrag een verschuiving naar duurzamere keuzes. Ruim driekwart beschouwt Duitsland nu al als een duurzame bestemming, en vrijwel 60 procent zet dit aspect gericht in hun marketingactiviteiten in. Zo’n 71 procent van de experts verwacht dat het aantal boekingen in het duurzame segment de komende drie jaar nog sterker zal toenemen.
Uit onderzoek van het Sinus-Institut in opdracht van de DZT blijkt dat duurzaamheid steeds steviger verankerd raakt in de verschillende milieus (of leefwerelden) waarin het instituut de bevolking op basis van waarden en leefstijl indeelt. Het onderzoek beoordeelt voor het eerst in 19 herkomstmarkten exclusief de aan reizen gerelateerde, op waarden gebaseerde leefwerelden op het gebied van duurzaamheid en cultuur. De DZT zal de resultaten in de toekomst inzetten om haar marketingactiviteiten gericht af te stemmen op deze milieus.