Dit is een persbericht
De bruisende branding, uitgestrekte stranden, fraaie dorpjes en charmante stadjes trekken jaarlijks talloze vakantiegangers naar de Franse Atlantische kust. Wat tot nu toe echter voor velen verborgen is gebleven: de kunst onder de blote hemel – en dat terwijl sommige kunstwerken qua grootte, kleur en vorm moeilijk te missen zijn. We hebben het over een "spijsverteringskanaal" in Saint-Nazaire, een braakliggend terrein midden in La Rochelle of een afschrikwekkend slangenskelet aan de monding van de Loire. En wat merkwaardig lijkt, brengt niet alleen kunstliefhebbers in vervoering.
Straatkunst in een historische omgeving
Als je de ogen goed openhoudt tijdens een wandeling door Bayonne in Frans Baskenland, zie je ze op brievenbussen, de gevels van huizen, deuren en pilaren. Het gaat om meer dan 80 kunstwerken die de stad met haar typische Baskische architectuur en een oud centrum vol vakwerkhuizen, een modern tintje geven. De werken "Tide" van Nevercrew, "Vera Primera" van Mantra of "Garaipena" van Sismik & Azot zijn alleen al vanwege hun afmetingen niet te missen. De kunstenaar C215 daarentegen neemt steeds weer zijn toevlucht tot hetzelfde kleurenpalet als hij de drie zijden van de gele brievenbussen van La Poste versiert met aanzichten van mensen en dieren. Ook vereeuwigde hij de fameuze Serge Gainsbourg in Bayonne. Jaarlijks in oktober ontmoeten internationale street-art grootheden en jonge opkomende kunstenaars elkaar in deze stad gelegen tussen de Adour en Nive. Bezoek dan het inspirerende festival "Point de Vue" waarvoor de kunstenaarsgroep ‘Spacejunk’ je van harte voor uitnodigt.
Gigantisme aan de monding van de Loire
Saint-Nazaire en Saint-Brevin worden gescheiden door de majestueuze Loire. Wie in beide plaatsen langs de Atlantische Oceaan wandelt, kan niet om de kunstwerken heen die op het eerste gezicht merkwaardig lijken. In Saint-Brevin slingert een bovenmaats slangenskelet naar de kust: de "Serpent d'Océan" van de Chinese kunstenaar Huang Yong Ping verschijnt op het ritme van de getijden. Anatomie speelt ook een rol op de rechteroever van de Loire, in Saint-Nazaire. De autodidactische kunstenaars Daniel Dewar en Grégory Gicquel creëerden niet alleen een zeven meter hoge betonnen voet in het bassin van de voorhaven, maar beeldden ook een trui en het menselijk spijsverteringskanaal uit in een kunstwerk. Alle drie de bouwwerken die in de haven van Saint-Nazaire te bewonderen zijn, staan symbool voor een moderne beschaving die weerloos is blootgesteld aan de elementen.
Het bos van de kunstenaars
In het natuurpark "Landes de Gascogne" aan de Franse Atlantische kust staan in totaal 22 kunstwerken verborgen in het "Forêt d'Art Contemporain". Ze hebben allemaal betrekking op de geschiedenis en het landschap van deze regio in het westen van Frankrijk. De Duitse kunstenaar Stefan Rinck is verantwoordelijk voor het laatste object, dat in januari 2021 tot stand kwam: twee dierensculpturen in Bélis. Als je het "Bos van de hedendaagse kunst" wilt bezoeken, kun je het best te voet op pad gaan. De rondleiding naar "La Sauveté de Garbachet" van Christophe Doucet duurt bijvoorbeeld 40 tot 50 minuten. Een goed uitgangspunt is het dorp Mont-de-Marsan. De kunstenaars zelf worden geselecteerd door curatoren en zijn meestal deelnemers aan regionale "Artist-in-Residence" programma's.
Een hele wijk als museum
Ooit was de Winterstad Arcachon dankzij de gezonde lucht door de aanwezigheid van zee en pijnbomen een toevluchtsoord voor wie aan tuberculose leed. Vandaag de dag is deze historische wijk, gelegen op een heuvel, een lust voor het oog: 300 villa's uit de 19e en begin 20e eeuw zijn hier te vinden. Huizen in chaletstijl, gotische herenhuizen en Moorse paviljoens trekken de aandacht, evenals rijk versierde balkons, ongewone dakconstructies of weelderige tuinen. Teresa, Toledo, Brémontier, Trocadero, Alexandre Dumas, Bayard en Athena zijn de namen van enkele van de extravagante villa's in de winterstad. Een rondwandeling met een gids door de "Ville d'Hiver" is reden genoeg om de kust heel even achter je te laten.
Waar graffiti en geschiedenis elkaar ontmoeten
De Atlantikwall was een meer dan 5.000 kilometer lange verdedigingslinie, die door de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog langs de westkust van de bezette gebieden in West-Europa is aangelegd ter voorkoming van een geallieerde invasie. Ook nu nog vallen de resten van deze wal aan de Franse Atlantische kust nog steeds op. In de kustplaats La-Tranche-sur-Mer is dat dubbel het geval, want de bunkers, deels bedekt door duinen en stenen en gevormd door de grillen van de zee, zijn versierd met kunstwerken van plaatselijke kunstenaars. Het "Plage du Phare" - het strand van de vuurtoren in La-Tranche-sur-Mer - combineert een mooie wijze het heden en verleden. En tijdens het bewonderen van de kunst, zal de blik ook regelmatig naar het mooie, in zee gelegen Ile de Ré afdwalen.
Het braakliggend terrein van La Rochelle
Dat een braakliggend terrein niet troosteloos hoeft te zijn, blijkt wel in de wijk Gabut in La Rochelle – liggend tussen de toren Saint-Nicolas en de hefbrug van de wijk. De pakhuizen en werkplaatsen van de voormalige scheepswerf fungeren nu als canvas voor muurschilderingen en graffitikunst. De "woestenij van Gabut" is nu een creatieve en open ruimte - de grootste voor stedelijke expressie in een stadscentrum in Frankrijk. Architectonisch roepen de geel, blauw en rood geschilderde houten huisjes associaties op met Scandinavië. En terecht, want La Rochelle kijkt terug op een lange geschiedenis van handel met Noord-Europa en de Hanze-steden.