PARIJS - Ondanks de problemen bij Transavia en KLM Cityhopper heeft de KLM Groep in het eerste halfjaar van 2023 betere resultaten geboekt dan in dezelfde periode in 2022. De omzet ging met 20 procent omhoog, naar 5,6 miljard euro. Bij de Nederlandse tak speelde mee dat er vorig jaar in de meivakantie al grote problemen op Schiphol waren die dit jaar achterwege bleven. Daardoor kon het bedrijf veel meer vluchten laten vertrekken.
De operationele winst bedroeg 129 miljoen euro, vergeleken met 266 miljoen in 2022, maar dat was toen inclusief een NOW-bijdrage van 138 miljoen in het eerste kwartaal. Zonder die NOW-bijdrage was de operationele winst nagenoeg gelijk.
Transavia moest in Nederland in de afgelopen maanden wel vluchten schrappen doordat er te weinig vliegtuigen beschikbaar waren. In Frankrijk had zusterbedrijf Transavia France last van stakingen van de luchtverkeersleiding. Gecombineerd groeide Transavia desalniettemin hard en vervoerde daardoor meer passagiers dan het jaar ervoor.
KLM had last van de problemen met de Embraer E195-E2's van Cityhopper, die minder ingezet konden worden. Daarnaast speelden er vorig jaar problemen op Schiphol, maar ook op de Parijse luchthavens. Die zijn nu opgelost, tot tevredenheid van topman Ben Smith van Air France-KLM. "Dit seizoen is een soort test voor de Olympische Spelen die volgend jaar in Parijs worden gehouden en waar Air France sponsor van is."
Tweede kwartaal
De omzet van de KLM Groep kwam in het tweede kwartaal uit op 3,1 miljard euro. Dat is 0,3 miljard meer dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. De operationele winst bedroeg 257 miljoen euro, vrijwel identiek aan vorig jaar. Voor heel Air France-KLM kwam de omzet uit op 7,6 miljard euro. Dat was 14 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl de capaciteit van de maatschappijen van het concern maar met 8 procent groeide. De vliegtuigen zaten echter ook voller en passagiers betaalden meer voor hun tickets. Dat laatste komt zowel omdat de tickets duurder zijn om de inflatie te compenseren, maar ook doordat passagiers meer geld overhebben voor een luxueuzere zitplaats.
Ook KLM-directeur Marjan Rintel herkent dat beeld. "We zien dat onze klanten nog steeds graag willen reizen, ook nu daar een hoger prijskaartje aan hangt." KLM had zelfs meer tickets kunnen verkopen als het meer vluchten had kunnen uitvoeren. Maar dat ging onder meer niet omdat onderhoud aan vliegtuigen langer duurt door problemen bij de levering van onderdelen. Daarnaast heeft KLM op verschillende afdelingen nog niet voldoende personeel.
Air France-KLM ziet bovendien nog niets van een afnemende vraag door de hoge inflatie. De boekingen lopen nog net zo hard of zelfs harder dan vorig jaar. Het concern houdt daarom vast aan de verwachtingen die het eerder al uitsprak voor heel dit jaar. En volgend jaar verwacht Air France-KLM qua capaciteit weer op het niveau van voor de coronacrisis te zitten of zelfs daarboven.
Beleggers reageren niet enthousiast op de cijfers van Air France - KLM. Rond 10.15 uur stond het aandeel 5 procent in de min.