De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) roept de overheid op haar plannen voor een nachtsluiting op luchthaven Schiphol te staken. Volgens de pilotenvakbond zijn de plannen onnodig en pakken ze negatief uit voor Nederlanders. Ook is VNV tegen plannen voor een vierde aanvliegroute naar Schiphol, die over de provincies Utrecht en Gelderland gaat. De bond becijferde dat ruim 1,3 miljoen Nederlanders hier last van gaan krijgen.
Luchtvaartmaatschappijen zoals Transavia en TUI fly, maar ook de cargosector, worden met een nachtsluiting in hun continuïteit bedreigd, zegt de bond. "Het voorkomen van een nachtslot houdt vliegreizen toegankelijk voor de Nederlander met een kleinere beurs. Voor hun gebruikelijke vliegvakantie moeten zij voortaan naar het buitenland uitwijken. Het is tijd voor logische en voorspelbare maatregelen", aldus VNV.
Nachtsluiting 2026
Het demissionair kabinet overweegt een nachtsluiting vanaf 2026. Vanaf 2025 zouden er al minder vliegtuigen 's nachts moeten opstijgen of landen op Schiphol.
VNV wijst er ook op dat in Nederland minder mensen hinder ondervinden van het geluid van luchtvaart dan van weg- of treinverkeer.
Marcel de Nooijer, topman van Transavia, zei eerder deze week tegenover BNR dat een nachtsluiting op Schiphol meer dan 200 miljoen euro gaat kosten voor het luchtvaartbedrijf. Transavia is grootgebruiker van de nachtslots op Schiphol. Zelf meldt het bedrijf dat het ongeveer een derde van alle vluchtmogelijkheden gebruikt in de nacht. Transavia zei eerder niet uit te sluiten dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting er komt.