23 november 2024
Thumbnail voor Ana Henriques: Als je intern de kans krijgt om door te groeien, bouw je vooral verder aan wat er al is

Ana Henriques: Als je intern de kans krijgt om door te groeien, bouw je vooral verder aan wat er al is

Ana Henriques is sinds 1 juni de nieuwe Head of Marketing Communications voor TUI Nederland en België. Na zes jaar als Head of Branding & Campaigns voor Nederland, waar later ook België aan werd toegevoegd, maakt Henriques een nieuwe stap binnen TUI. Reisbizz vroeg haar naar de nieuwe functie.

Waar ga je je concreet mee bezig houden?
“Mijn belangrijkste taak is het TUI-merk steeds sterker maken, door te zorgen voor een solide en duidelijke merkstrategie met bijbehorende campagnes, partnerships, events, concepten en activaties. Dit zowel voor TUI als touroperator, airline én retailketen. Ook VIP Selection in België. Daarnaast zal ik met de overige marketing teams verder bouwen aan de TUI-strategie.”

Welke doelen stel je voor jezelf?
“Voor mij zijn een aantal dingen belangrijk: het team, samenwerken, creativiteit en innovatie. Concreet zal ik verder bouwen met het team aan weerbaar en flexibel blijven om op de uitdagende commerciële prioriteiten te reageren. Openheid en transparantie zijn hierbij belangrijk, net als samen willen winnen. Op creatief vlak staat spraakmakendheid centraal, ook hoe we dit voor nieuwe doelgroepen kunnen realiseren. Daarnaast en niet geheel verrassend zullen we onderzoeken hoe AI ons verder kan helpen in taken te versimpelen, versnellen of verbeteren. En dat alles met een vleugje realisme en lol.”

Wat ga je anders doen dan je voorganger?
“Net als met merken, geloof ik in evoluties en geen revoluties. Als je intern de kans krijgt om door te groeien, bouw je vooral verder aan wat er al is. En is het mijn taak om het merk met ons team nog sterker maken. Ik zal natuurlijk mijn eigen accenten leggen, maar heb in alle eerlijkheid met veel plezier geleerd van Roosmarijn Quartier en zal dat in mijn nieuwe rol ook blijven doen.”

Hoe gaat het team waarmee jij werkt eruitzien?
“Het team is onderdeel van een groter marketing team en bestaat uit drie sub teams: een team dat zich meer richt op social media en concepting, een all round graphics team en een team dat de merkstrategie, (offline) media en bijbehorende campagnes en events behartigt.”

Wat ga je als eerste aanpakken?
“Om succesvol te zijn moet je een tevreden team hebben en moet de basis op orde zijn. Prioriteit nummer één is voor mij dan ook ervoor zorgen dat het team vertrouwd door kan werken, terwijl we nadenken over zaken die we goed doen, wat we missen en wat we wellicht anders moeten aanpakken.”