LONDEN - De Eurostar Group start vandaag de uitrol van SmartCheck, een contactloos fast-track inchecksysteem met biometrische gezichtsherkenning. Het SmartCheck-systeem zorgt ervoor dat Eurostars Business Premier-reizigers en klanten met een Carte Blanche op station Londen St. Pancras slechts één paspoortcontrole moeten doorlopen in plaats van twee. Hierdoor kunnen zij tijd besparen en wachtrijen vermijden bij de ticket- en uitreiscontrole aan de Britse grens in het station.
Wie een Business Premier-ticket of een Carte Blanche heeft, kan SmartCheck gebruiken door de app iProov.me te downloaden in de App Store of via Google Play. Voor aanvang van de reis kan de passagier zijn identiteitsdocumenten scannen en zijn gezicht en ticket verifiëren met de app. Door dit nieuwe systeem kunnen Eurostar-passagiers sneller inchecken via de speciale SmartCheck-gang met controlepunt voor biometrische gezichtsherkenning.
Deze snelle en contactloze gang vervangt de bestaande incheckprocedures aan de gates en automatiseert de huidige handmatige uitreiscontrole aan de Britse grens. Daarna volgen nog de bagagecontrole en de Franse paspoortcontrole.
Gwendoline Cazenave, de CEO van de Eurostar Group, zegt: "Zorgen dat onze passagiers makkelijk en snel kunnen inchecken is een cruciaal onderdeel van de Eurostar-reiservaring. We blijven dan ook steeds zoeken naar oplossingen om de capaciteit in onze stations te verhogen en de passagiersstromen te verbeteren. Door SmartCheck te introduceren in London St Pancras International worden we de eerste spoorwegmaatschappij die biometrische gezichtsherkenning toepast. Deze innovatie zal de reizen van onze klanten verbeteren en maakt zo deel uit van de unieke Eurostar-reiservaring.”
De uitrol is het vervolg op een succesvolle test tussen december 2021 en april 2022.