26 november 2024
Thumbnail voor Inspectie: Schiphol houdt zich tot nu toe netjes aan de regels

Inspectie: Schiphol houdt zich tot nu toe netjes aan de regels

Schiphol heeft in de eerste helft van 2024 vooralsnog geen normen voor het maximale aantal vluchten, de uitstoot van vervuilende stoffen, geluid of de veiligheid overschreden. Dat constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). 

Voor de luchthaven gelden strenge normen voor geluid, het maximum aantal nachtvluchten, de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (emissies) en de veiligheid voor de omgeving (externe veiligheid). Daarnaast gelden er regels voor het baan- en routegebruik en voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen op het luchtvaartterrein. Deze normen en regels staan in het Luchthavenverkeersbesluit (LVB). De ILT ziet toe op naleving van deze normen en regels door Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappijen die gebruikmaken van Schiphol.

Oppassen
In de eerste helft van 2024 ging het volgens de ILT dus goed. Wel signaleert de luchtvaartautoriteit dat de geluidruimte in vier handhavingspunten halverwege het gebruiksjaar al voor meer dan vijftig procent is verbruikt.

In de eerste zes maanden van dit jaar is volgens de Inspectie in twee gevallen zonder geldige reden afgeweken van een vertrekroute voor de nacht. De ILT heeft de betreffende luchtvaartmaatschappij een waarschuwingsbrief en een voornemen last onder dwangsom gestuurd.

Hulpmotor
De Inspectie ziet ook toe op het welzijn van medewerkers op het platform. Daarom wordt er scherp gelet op het ongeoorloofd gebruik van de APU, een hulpmotor die het vliegtuig op de grond van elektriciteit voorziet. KLM heeft daarvoor een boete gekregen, en ook Turish Airlines kreeg een last onder dwangsom aan de broek.