Donderdag is het arbeidsmarktonderzoek van Reiswerk gepresenteerd. "Er is veel onduidelijkheid over de reissector en de werkmogelijkheden. Een sterker imago zou groeikansen bieden", aldus Reiswerk.
In samenwerking met het HR-onderzoeksteam Sparkey van Motivaction International B.V. voerde Reiswerk een imago-onderzoek uit naar het werken in de reisbranche. Hieruit blijkt dat 45 procent van de beroepsbevolking geen duidelijk beeld heeft van de carrièremogelijkheden in de sector. De eerste associatie is vaak het ‘reisbureau’, en functies zoals reisadviseur en reisleider zijn het meest bekend. "Echter, er zijn veel meer mogelijkheden, zoals marketeer, productmanager of klantenservice, die bij het grote publiek nog te weinig in beeld zijn", schrijft Reiwerk.
Branche beter belichten
"We slagen er niet genoeg in om jong talent en zij-instromers te enthousiasmeren", zo gaf ANVR-directeur Frank Radstake eerder ook al aan in de Reisbizz Podcast. “Net als andere sectoren zit de reisbranche te springen om personeel. Maar steeds minder mensen vinden een baan bij een touroperator of op een reisbureau aantrekkelijk”, zegt Radstake. “Van zes klassen gaan we naar één onder de beginnende studenten van het MBO en dat is schrikbarend laag, daarom moet er een bredere hospitality opleiding komen.” Ondanks het idee dat werken in de reisbranche vaak gepaard gaat met lage salarissen, onregelmatige werktijden en veel reizen, blijkt dit in de praktijk vaak anders te zijn, aldus Reiswerk. Veel functies in de sector vereisen bijvoorbeeld geen frequente reisbewegingen of onregelmatige uren. Dit biedt de kans om deze misvattingen te corrigeren en de voordelen van de branche beter te belichten.
Waarom werken in de reisbranche?
Medewerkers in de reisbranche zijn vooral te spreken over de prettige werksfeer, de afwisseling in het werk en de inhoudelijke diepgang van hun taken. Maar liefst 81 procent vindt het werken met reizen het leukste aspect van hun baan, gevolgd door het blij maken van mensen (67 procent). Ook de Nederlandse beroepsbevolking ziet afwisselend werk, de mogelijkheid om iets voor anderen te betekenen en een fijne werksfeer als kenmerken van een carrière in de reisbranche. Deze inzichten bieden werkgevers uitstekende kansen om potentiële medewerkers enthousiast te maken voor de sector.
"Het is een mooie kans voor Reiswerk om door middel van gerichte arbeidsmarktcommunicatie de veelzijdigheid en de carrièremogelijkheden in de reissector, ook zonder toeristische opleiding, nog beter onder de aandacht te brengen", zegt Esther Gathier, manager van Reiswerk.
Het imago van de reissector komt uitgebreid aan bod in de Reisbizz Podcast met Frank Radstake, directeur van de ANVR. Beluister de podcast nu hieronder.