Transavia vierde maandag haar 59ste verjaardag. De luchtvaartmaatschappij gaat ambitieus richting de zestig, maar topman Marcel de Nooijer heeft wel zorgen over de toekomst. "Ons succes is nauw verbonden aan consistent en transparant overheidsbeleid.”
Sinds 1965 verzorgt Transavia charter- en lijnvluchten, met Schiphol als thuisbasis. Daarnaast is de luchtvaartmaatschappij grootgebruiker van Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. Ook op Brussels Airport werden twee jaar geleden vluchten gestart, hoewel de dienstregeling daar komende zomer wordt uitgekleed.
Volgens topman Marcel de Nooijer zorgt Transavia er al 59 jaar voor dat vliegreizen toegankelijk en betaalbaar blijven voor een breed Nederlands publiek. “Met trots blijven wij onze rol vervullen en kijken we uit naar de toekomst.” Maar er zijn wel beren op de weg die de komende jaren een uitdaging vormen.
Overheidsbeleid
“Hoewel het herziene maatregelenpakket van het kabinet een stap vooruit is, baart de extreme tariefdifferentiatie ons zorgen, net als de mogelijke beperking van nachtvluchten op Schiphol. Deze maatregelen kunnen grote impact hebben op onze operatie. De capaciteit om deze vluchten te verplaatsen naar de vroege ochtend of late avond is zeer beperkt. Alternatieven, zoals het aanschaffen van extra vliegtuigen of het schrappen van vluchten, zijn geen reële opties zonder forse gevolgen”, zegt De Nooijer.
“Buitenlandse concurrenten die ’s ochtends vroeg naar Schiphol vliegen, hebben dan een concurrentievoordeel. Voor Transavia, dat Nederland als thuishaven heeft, zouden deze maatregelen leiden tot hogere ticketprijzen en minder ruimte voor vlootvernieuwing. Het is belangrijk dat we onze positie als Nederlandse maatschappij behouden, waarbij we betaalbaar en duurzamer kunnen blijven opereren.”
Geen oplossing
Lelystad Airport wordt soms genoemd als oplossing voor een nachtsluiting op Schiphol. “Dit is voor ons geen goed alternatief. De infrastructuur en mogelijkheden op Lelystad bieden niet dezelfde voordelen als Schiphol, zeker niet wanneer het gaat om het opvangen van nachtvluchten. Nederland zou met een eventuele nachtsluiting het enige EU-land zijn dat niet 24 uur bereikbaar is. Dit zal voor de bereikbaarheid nadelige gevolgen hebben.”
De Nooijer blijft zich sterk maken voor het versnellen van de verduurzaming binnen de luchtvaart. “Daarom pleiten we ervoor dat de opbrengsten van de EU ETS en luchtvaartbelastingen worden ingezet om de verduurzaming van luchtvaartmaatschappijen te ondersteunen. Dit helpt niet alleen ticketprijzen betaalbaar te houden, maar zorgt er ook voor dat we duurzaam kunnen blijven groeien vanaf Schiphol, Rotterdam en Eindhoven. Zo kan iedereen blijven genieten van een jaarlijkse vliegvakantie, familiebezoeken in het buitenland en het ontdekken van nieuwe bestemmingen.”
De toekomst van Transavia steunt volgens De Nooijer op innovatie, “maar dit kan alleen met de juiste randvoorwaarden en beleidskeuzes. We blijven ons inzetten voor een gezonde, duurzamere luchtvaartsector waarin vliegreizen bereikbaar blijven voor iedereen.”