SCHIPHOL – De reisbranche is er helemaal klaar mee. Al die vliegproblemen, na Schiphol nu weer bij Transavia, zorgen voor enorm veel werk en extra kosten. Alleen al om klanten om te boeken en een volwaardige zomervakantie naar wens te kunnen bieden.
Transavia maakte dinsdag bekend in juni 165 retourvluchten te moeten annuleren. Later wordt bekend hoeveel vluchten er in juli en augustus precies geschrapt worden.
ANVR-directeur Frank Oostdam spreekt van ‘opnieuw een hoop gedoe op de reisbureaus en bij de touroperators’. Volgens hem kan weliswaar 95 procent van de door vluchtannuleringen getroffen reizigers op tijd een alternatief vinden, “vooral door alle inspanningen van de reisindustrie”, maar het maakt de druiven niet minder zuur vanwege het geldverslindende aspect van de vele onbetaalde dubbele werkzaamheden.
“Het is dus niet meer dan vanzelfsprekend dat Transavia een fors deel van onze meerkosten gaat compenseren. Daar hebben we al een verzoek voor neergelegd. We wachten op een reactie”, vervolgt Oostdam.
TUI-topman Arjan Kers, die behalve met eigen vliegtuigen ook met Transavia vliegt, vraagt zich af waarom het zo lang moet duren voordat de budgetairline, die notabene deel uitmaakt van de Air France KLM-groep, orde op zaken stelt. “Een issue kan er altijd zijn in de luchtvaart, maar dit is wel heftig. We zijn druk bezig om alternatieven te zoeken. Deze geschrapte vluchten zijn doorgaans wel gekoppeld aan hotels. Ook dat moeten we tijdig zien op te lossen. Een hele klus.”
Ook TUI gaat de schade volgens Kers verhalen op Transavia.
Lees het hele (premium)artikel, inclusief een reactie van Corendon-baas Steven van der Heijden en een uitgebreider verhaal van Frank Oostdam, op zustersite Luchtvaartnieuws.nl.