EINDHOVEN – Het afgelopen weekeinde vond de jaarlijkse Travel Counsellors Conferentie in Eindhoven plaats. De aanwezige Nederlandse en Belgische Travel Counsellors lieten zich inspireren door verschillende sprekers en konden hun product- en bestemmingskennis vergroten op de TC Travel Market waarbij ruim 40 leveranciers aanwezig waren. Reisbizz was erbij en sprak met Fred van Eijk en Milka van Dam.
De conferentie vond plaats in het van der Valk hotel in Eindhoven en is volgens Milka van Dam één van de weinige hotels die het aantal benodigde kamers en conferentieruimtes kon bieden. Naast de Travel Counsellors zelf zijn namelijk ook de partners welkom. Milka: “Graag zelfs, de partners van de ondernemers vormen vaak een belangrijke steunpilaar en zijn de eerste waar de ondernemer haar of zijn verhaal aan kwijt kan.”
Uit comfortzone stappen
Normaal is Milka de host van het Travel Counsellors event, maar dit jaar wilde de organisatie het anders doen en is ervoor gekozen om collega’s van het hoofdkantoor in Den Haag tot host te benoemen. Fred en Milka beperken zich voor deze editie tot host van de award uitreikingen. Milka: “We vinden het leuk om nu andere mensen een podium te geven en ze misschien een beetje uit hun comfortzone te halen. Dit geeft een andere dynamiek.”
Dress to Impress
Op vrijdag vonden diverse seminars plaats, zoals ‘Dress to Impress’ door mode stylist Bastiaan van Schaik. Aansluitend deelden de Travel Counsellors zelf hun ervaringen met elkaar in diverse sessies, waarbij zaken aan bod kwamen als: het vergroten van je organisatie, het verkopen van cruises en hoe gebruik je efficiënt het boekingsplatform Phenix.
Belgische markt
Op dit moment zijn er 18 Belgische Travel Counsellors actief. Van Eijk zegt zeer tevreden te zijn over deze ontwikkeling en ziet volop groeimogelijkheden, vooral op kwalitatief gebied. “We hoeven de markt in België niet te veroveren, maar zie veel mogelijkheden voor autonome groei. We hebben veel dezelfde leveranciers in Nederland en België en delen hetzelfde boekingsplatform waardoor we samen echt als één organisatie functioneren met wel twee aparte entiteiten.
Die extra stap
Het thema van de Travel Counsellors Conferentie is ‘The Extra Mile’ en volgens van Eijk een idee dat onder de douche is ontstaan. “Dat zijn mijn creatieve momenten”, grapt hij. “Waar het op neer komt is dat onze rol steeds verandert onder invloed van zaken die buiten onze directe macht liggen. Zoals de huidige problemen bij Transavia, bij Schiphol, maar bijvoorbeeld ook de droogte in Zuid-Europa. Onze ondernemers moeten daar steeds nieuwe antwoorden en operationele oplossingen voor verzinnen. The Extra Mile slaat ook op onze naam als Counsellor, dus adviseur. Iemand waar je naartoe gaat als je raad nodig hebt. We zetten die extra stap voor onze klanten, maar ook voor de mensen om ons heen, onze familie en vrienden. En als we The Extra Mile zetten, krijgen we er ook wat voor terug en voelen we ons daar beter bij.”
Met tevreden gevoel naar huis rijden
Op de vraag wanner het event geslaagd is voor beide directieleden zegt van Eijk dat er jaarlijks wordt geënquêteerd en onderzoek plaatsvindt. Meer dan belangrijk vindt hij om het weekeinde af te kunnen sluiten en met een tevreden gevoel terug naar huis kan rijden. “We krijgen sowieso wel de feedback van de ondernemers”, vult van Eijk aan. “Je merkt het ook in de zaal hoe mensen in de wedstrijd zitten.”
Focus ligt op kwaliteit
Op de vraag naar de ambitie van beide bestuurders melden ze dat de focus op kwaliteit ligt, maar ook op zaken als omzetgroei en winstgevendheid blijven ze scherp. Doelstelling is niet om de grootste in de markt te worden. De omzet ligt nu boven de 73 miljoen euro. De ambitie is dat verder te laten groeien waarbij de concurrentie niet de collega ZSO’s zijn maar de distributiekanalen als het internet en touroperators die aan de klant verkopen.