21 november 2024
Thumbnail voor Munckhof zet grote stap in NDC

Munckhof zet grote stap in NDC

VENLO – Munckhof Business Travel zet een grote stap in de geïntegreerde uitrol van NDC. Dat doet de TMC in nauwe samenwerking met Amadeus en KLM. Munckhof noemt zichzelf ‘NDC frontrunner’. Deze week organiseerde Munckhof in Tiel een bijeenkomst met het volledige personeel om de NDC-ambities uiteen te zetten. Volgens KLM denkt Munckhof in mogelijkheden.

"Wij zijn in Nederland nu nummer 1 in het aanbieden van NDC-content voor zakenreizen. Er is volop geïnvesteerd in deze nieuwe technologie. Wij gaan deze innovatie omarmen”, zo luidde de boodschap van Munckhof-ceo Tom Roefs in het bijzijn van KLM en Amadeus.

Door de complete NDC-content beschikbaar te stellen aan corporate klanten, zijn er volgens hem aanvullende diensten en lagere ticketprijzen mogelijk. Munckhof is één van de testagenten van het Amadeus NDC-X platform.

Zij denken in mogelijkheden
"In 2019 was Munckhof Business Travel de eerste TMC in de Benelux die de samenwerking met ons aanging en ze brengen NDC als eerste integraal naar de markt”, bevestigt Amadeus. Ook KLM Nederland is vol lof. "Vanaf dag 1 is Munckhof zeer betrokken geweest bij de NDC-ontwikkeling. Zij denken in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden, zoals diverse TMC’s nog altijd geneigd zijn te doen”, zegt salesdirecteur Raymond Reedijk van KLM in gesprek met Reismedia.

Volgens hem gaat de ontwikkeling stug door. "Niet alles aan NDC is af, maar wij roepen TMC’s op om actief aan de slag te gaan met wat er wel is. De basisfunctionaliteiten werken. Dit is daarom het moment om echt te starten. Het kan alleen maar beter worden. Ja, Munckhof loopt daarmee in Nederland voorop. Alle medewerkers worden erin meegenomen en de hele organisatie gelooft erin. Dat zien we ook goed terug in de boekingen. Ze doen het”, meent Reedijk.

Nederlandse markt
De KLM-vertegenwoordiger heeft veel bewondering voor het draagvlak dat Roefs weet te creëren voor NDC. "Het is natuurlijk wel waar dat Munckhof vooral is gefocust op de Nederlandse markt en daardoor vaak wat slagvaardiger kan opereren. Voor veel internationale TMC’s is het soms misschien wat complexer."

Volgens commercieel manager Bas de Smit van Munckhof Business Travel is NDC ‘here to stay’. Hij stelt vast dat de technologie zich steeds verder zal doorontwikkelen. "Bijvoorbeeld het wijzigen van vluchten. Wij rollen NDC dan ook volledig uit.” Reedijk voegt eraan toe dat KLM deze zomer ook ‘content differentiatie’ zal inzetten. "Sommige tarieven zijn dan niet meer boekbaar in de GDS’s, maar enkel nog in NDC. Binnen Air France KLM investeren we op volle kracht door in deze technologie. We willen zoveel mogelijk content in NDC beschikbaar stellen.”

Een woordvoerster van Amadeus laat dit medium weten erg blij te zijn met de actieve rol van Munckhof. "Ze hebben NDC al in een vroeg stadium verwelkomd op ons platform en geven duidelijk aan er 100 procent voor te gaan. Amadeus NDC-X zorgt voor één contentflow, ongeacht de API’s en in de omgeving van de travel seller inclusief mid- en back-office integratie en vergelijkingen met andere contentbronnen.”

Concurrerende TMC’s in ons land reageren een beetje schamper op de vermeende leidende NDC-positie van Munckhof. "Een goede marketingstunt. Wij zijn echter net zo ver. Ook onder meer techleverancier Atriis is druk bezig met NDC. Amadeus heeft niet het alleenrecht”, aldus een reactie. Anderen spreken van een bewust gekozen gefaseerde uitrol. "Wij vinden nog steeds dat NDC onvoldoende presteert, al worden er de laatste tijd best stappen gezet. De impact van NDC moet wel beheersbaar blijven, zeker als je mondiaal als TMC werkt. Dé uitdaging is de aftersales, wijzigingen, annuleringen, toevoegingen etc.”