30 januari 2025
Thumbnail voor ANVR stuurt brief naar KLM met dringende boodschap: ‘Kom met maatregelen zodat klanten omgeboekt kunnen worden’

ANVR stuurt brief naar KLM met dringende boodschap: ‘Kom met maatregelen zodat klanten omgeboekt kunnen worden’

De ANVR heeft in een brief naar KLM aangedrongen op concrete maatregelen om reisagenten beter in staat te stellen om klanten om te boeken, met name NDC-boekingen. Aanleiding hiervoor is de mist die een ruime week geleden ervoor zorgde dat ruim 100 KLM-vluchten werden geannuleerd en klanten moesten worden omgeboekt.

“Bij gewone (Edifact) boekingen kan de reisagent vrij eenvoudig de klant dan overboeken op bijvoorbeeld een andere airline”, aldus de ANVR, “maar bij een NDC-boeking is tussenkomst van KLM vereist. Dat liep met de mist van vorige week en de daarmee duizenden annuleringen compleet vast.”

Walter Schut licht namens de ANVR toe: “Een paar dagen mist kan gewoon gebeuren in Nederland. We kunnen klanten dan niet in de kou laten staan. KLM wil dat agenten meer NDC-boekingen. Daar wordt door reisagenten hard aan gewerkt, maar bij een calamiteit zoals mist afgelopen week, gaan juist klanten met een NDC-ticket ‘de mist in’.” Door de ANVR wordt aangedrongen op concrete en duidelijke maatregelen om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen.

“Uiteraard heel vervelend voor onze klanten, maar wij hebben ook de stress van en teleurstelling over het NDC-systeem van onze medewerkers bij KLM onder de aandacht gebracht. Zij hingen uren in de wacht en kregen boze klanten aan de lijn. Dit moet echt beter”, sluit Walter Schut af. 

Recente berichten