19 september 2025
Thumbnail voor Hoop en vrees over toekomst luchtvaart op Zakenreis Society Nazomerborrel

Hoop en vrees over toekomst luchtvaart op Zakenreis Society Nazomerborrel

Hoop en vrees klonken door tijdens het Zakenreis Society Nazomerevent in het Hilton in Den Haag. Hoop omdat er technologisch gezien veel perspectief is op schoner vliegen. Vrees, omdat de politiek volgens de sector onvoldoende visie toont en bestaande en nieuwe  belastingmaatregelen nauwelijks bijdragen aan verduurzaming.

In een volle zaal spraken Frank Radstake, directeur van de ANVR, en luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft. Radstake uitte forse zorgen over de Haagse besluiteloosheid en het gebrek aan richtinggevend beleid. Vooral de invoering van extra vliegbelastingen schiet hem in het verkeerde keelgat, omdat de opbrengsten niet worden gebruikt om de luchtvaart daadwerkelijk duurzamer te maken. “Die belasting verdwijnt in de algemene middelen,” zei hij. “Maar verduurzaming vraagt om gerichte investeringen en politieke daadkracht.” Radstake maakte zich ook zorgen over de door de regering aangekondigde economische groeit van 1,4 tot 1,6 procent. “Dat lijkt aardig maar die bestaat voor het grootste deel uit overheidsuitgaven. En dat is geen goed teken.”

Innovatie innnovatie
Volgens Melkert is het onvermijdelijk dat de luchtvaart de komende decennia wereldwijd blijft groeien, vooral in Azië, en op termijn ook in Afrika. En daarmee groeit ook de schadelijke uitstoot. Juist daarom is innovatie cruciaal. Hij wees erop dat met name langeafstandsvluchten nu het meeste vervuilen. Die toestellen moeten veel brandstof meenemen, wat ze zwaarder maakt en de uitstoot vergroot.

Toch ziet Melkert volop mogelijkheden voor verbetering. “Vliegtuigen worden lichter, motoren efficiënter en nieuwe ontwerpen met slankere vleugels zorgen voor minder weerstand.” Ook wordt er stukje bij beetje meer gebruik gemaakt van duurzamere brandstoffen. Verder benadrukte hij dat er serieuze toekomstkansen liggen in elektrisch vliegen, in energiebesparende formaties zoals vogels dat doen, en in het efficiënter inrichten van het Europese luchtruim.

Luchtvaart afremmen?
Volgens Melkert zal er ook meer gewerkt moeten worden aan CO₂-compensatie, het belasten van vervuilende vluchten en het versneld vervangen van oude toestellen. “We kunnen er ook voor kiezen de groei van luchtvaart af te remmen.”  Al gaf hij direct toe dat een fundamentele rem op de wereldwijde groei van luchtvaart voorlopig niet realistisch lijkt. “We zullen dus vol moeten blijven inzetten op onderzoek, onderwijs en innovatie.”

Vanuit de zakenreisbranche lijkt er een grote bereidheid te zijn om te verduurzamen. Maar zonder politieke visie en daadkracht blijft het volgens de aanwezigen vooral bij goede bedoelingen. Daarna was het tijd om informeel na te praten – met een borrel.

Recente berichten